9 gode råd mod stress

Dato: Revideret 1. december 2017 - første publicering 17. november 2006

9 gode råd mod stress

Vi kan alle få stress, og det handler om here end bare at "tage sig sammen." Rådene for at forebygge og behandle stress, kan virke enkle og næsten banale, men det kan være rigtig svært, når man står midt i det. Søg altid professionel hjælp, hvis stressen er ved at tage overhånd.

Hver 7. dansker føler sig stresset, det viser en ny dansk undersøgelse foretaget af Arbejdsmiljø Danmark.

Der kan være mange årsager til stress, men oftest angiver vi, at det er arbejdet, som presser mest på. 

Stress viser sig på mange forskellige måder: nogle får svært ved at sove og koncentrere sig, mens andre lukker sig inde i sig selv og bliver sure eller triste. 

Er du stresset, og er du inde i en periode med dårlig søvn, hovedpine og problemer med at huske, kan det være din krops måde at sige fra på, fordi du har presset dig selv for hårdt.

Det er vigtigt, at du lærer din krops tegn på stress at kende, for på den måde kan lære at sige fra i tide. Kører du for hårdt på, kan stress sætte sig i kroppen og føre både depression og angst med sig.

11 gode råd mod stress

Radiolægen, Carsten Vagn-Hansen, giver her hans 11 bedste råd til hvad du kan gøre for at slippe stressen. Det er ikke sikkert, at alle stress råd virker lige godt for dig, og derfor bør du forsøge dig med hvad dig gør dig godt.

1. Læg mærke til, hvad der gør dig stresset. Lyt til kroppens signaler

Stress kommer snigende, og derfor bør du en gang i mellem stoppe op og mærke efter - for hvordan har du det egentlig? Sover du dårligere? Har du mere svært ved at koncentrere dig? - eller har du svært ved at huske ting?

Når du kender din krops reaktioner på stress, kan du lettere håndtere den og måske tage den i opløbet.

Læs også: Kender du symptomerne på stress?

2. Overvej, om du kan ændre på det, som stresser dig. Snak med andre om det

Når først du ved, hvad det er, der stresser dig, er det meget nemmere at gøre noget ved det. Skriv det ned på et stykke papir, få tankerne ud af hovedet - det kan hjælpe at få sat ord på.

Det kan være en stor hjælp at tale med familie, venner eller bekendte om hvordan du har det. Det er en svær snak for mange, men husk på, at der er mange andre, som har det lige som dig.

Nogle gange kan det gøre godt bare at vende tankerne med familien. Tag en god snak med et familiemedlem, en ven eller kollega som ved hvad det vil sige at have stress tæt inde på livet.

Læs også: Stress - Når kroppen går i alarmberedskab.

3. Skru ned for kravene til dig selv

Mange bliver stresset fordi de stiller store krav til sig selv og deres liv. Men skal aftensmaden bestå af 3 retter, eller kan I nøjes med mindre? Behøver huset at blive støvsuget hver dag? Gør det noget, hvis opvasken står til i morgen?

Lær at trække på skuldrene og sige "pyt" - du når det nok alligevel, og hvad er det værste, der kan ske?

Det er fint at gøre sig umage, og det er godt at gøre en ordentlig indsats - men hvis alting - altid - skal være perfekt, risikerer du hurtigt at slide dig selv op.

4. Lad være med at bruge alkohol og medicin mod stress

Hverken alkohol eller medicin virker i længen mod stress, og derfor kan det heller ikke anbefales at bruge disse metoder. 

Hvis du medicinerer din stress med alkohol eller medicin, risikerer du i stedet at udvikle en afhængighed, som vil gøre situationen langt værre end den er nu. Vær stærk.

5. Sørg for gode sovevaner og få nok søvn

Stress bliver kun værre, hvis du ikke får tilstrækkelig med søvn. En gennemsnitlig voksen har brug for ca. 7 timers søvn hver nat. 

Det er samtidig ofte svært at falde i søvn, når man føler sig stresset. Derfor anbefales det at fjerne alle skærme fra soveværelset, da alt lys er med til at forstyrre din søvn. Det kan også være en god idé at gå en lille tur inden sengetid.

Læs også: Touchskærme giver dårlig søvn.

6. Lær at slappe af. Find balancen mellem pligter og fornøjelse

Det er vigtigt, at du lærer at sige fra og slappe af. Selvom det kan føles rart at have fart på, er det sjældent sundt i længden. Lad være med at proppe kalenderen med ting du skal, lav plads til weekender hvor du kan lade op.

Tænk over hvad der er vigtigst at få gjort, og skær de mindre vigtige aktiviteter fra. Prioriter de ting som du nyder, f.eks. samvær med familie og venner.

7. Giv dig tid til latter og grin

Når du griner sækkes niveautet af stresshormoner i din krop, og samtidig sætter latteren gang i produktionen af endorfiner, som giver dig en følelse af velvære.

Find en god film frem eller hyg dig i godt selskab - det gør underværker.

8. Få de små problemer ryddet af vejen

Små problemer har en tendens til at blive større. De ligger inde i baghovedet og rumsterer, de tærer dig for energi og øger dit stressniveau.

Få løst de små problemer med det samme, så de ikke når at vokse sig store og uoverskuelige - på den måde får du også forebygget yderligere stress.

9. Træk vejret dybt tre gange og smil!

Når du er stresset, bliver din vejrtrækning hurtigt overfladisk. Men du kan hurtigt sænke dit stressniveau på få minutter ved at tage nogle dybe og rolige vejrtrækninger, og åndedrættet skal gerne helt ned i maven.

- Når vi tager dybe, rolige indåndinger, bliver blodet samtidig mere iltet. Og det får i sig selv hjertefrekvensen til at falde en lille smule. Det kan være svært at koncentrere sig, hvis man for eksempel har en høj hjertefrekvens. Derfor kan man sige, at man med åndedrættet kan gå ind og stabilisere systemet, siger Jacob Wienecke, lektor på Københavns Universitet, Institut for Idræt og Ernæring og forsker i fysisk aktivitet og hjernen til Berlingske.

Er dit stressniveau helt oppe og ringe, og har du svært ved at få hverdagen til at hænge sammen, bør du kontakte din læge og få hjælp i den svære tid.

Artiklen er oprindeligt skrevet af læge og sundhedskonsulent, Carsten Vagn-Hansen d. 17.11. 2006, og opdateret af redaktionen på sundhedsguiden.dk d. 1.12. 2017.