Seksualundervisning - Råd og inspiration

Dato: Revideret 23. oktober 2017 - første publicering 6. juli 2007
Seksualundervisning

Få inspiration og idéer til seksualundervisningen. Læs om konkrete forslag til emner, og hvordan du kan undervise i forebyggelse af kønssygdomme og kroppens udvikling.

De unge har brug for at vide, hvad andre unge tænker og gør for at kunne sammenligne sig med dem, hvilket er en del af deres identitetsudvikling.

I denne artikel kan du finde inspiration og råd til seksualundervisningen omkring emner som:

  1. Kærester og forhold
  2. Sex de første par gange
  3. Seksualitet
  4. Normalitetsbegrebet
  5. Onani og orgasme
  6. Hvordan de unge kan tale med deres forældre
  7. Porno og dennes indflydelse på hvad der er normalt

På nettet er der mange sundhedsbrevkasser, hvor unge kan få svar på deres spørgmål som f.eks. www.sexlinien.dk og www.privatsnak.dk. Du kan med fordel bruge disse kilder til yderligere inspiration.

Fordele ved online brevkasser

Mange unge benytter sig af muligheden for, i fuld anonymitet, at få svar på nogle af de spørgsmål, de går og tumler med.

Mange af deres spørgsmål handler om, hvad der er "normalt," men der er også en tilsvarende stor interesse for information om "andre former for sex".

Disse spørgsmål kan skyldes de unges ønske om at få afklaret et "normalitetsbegreb", forstået på den måde, at de ønsker at vide om deres lyster afviger fra flertallets.

Samtidig kan de se, hvad andre unge spørger om og sammenligne sig med dem - alt sammen som en del af deres egen identitetsdannelse.

I denne artikel kan du finde oplæg til diskussion i klassen om de lidt mere bløde dele, hvor man kan tage udgangspunkt i spørgsmål fra Sexlinien eller andre brevkasser.

1. Hvad vil det sige at være kærester?

Samtalen om kærester kan indledes med at få eleverne til at definere, hvad det vil sige at være kærester. Derpå kan man diskutere, om der er forskel på, hvorfor piger og drenge har kærester.

Spørg piger for sig og drenge for sig; lad begge køn reflektere over det andet køns udtalelser.

Eleverne kan også motiveres til at diskutere følgende: 

  • Hvad en god kæreste?
  • Skal man have samme interesser?
  • Skal kæresten være lækker og/eller sød?
  • Skal han/hun være romantisk til højtiderne (fødselsdage/Valentines dag/jul), eller er det lige meget, hvis han/hun er betænksom i hverdagen?
  • Hvad kan man selv gøre for at være en god kæreste?

Du kan også spørge eleverne om, hvordan man får en kæreste, hvor man kan komme ind på det at skabe kontakt, det første stævnemøde og at respektere en afvisning.

Samtidig kan man tage en snak om forskellen på at være venner og kærester. Det er ligeledes vigtigt at komme ind på, hvordan man viser respekt over for andre, når man er i et forhold.

Understreg vigtigheden af at respektere et nej samt andres lyster og seksualitet. Tal også med de unge om, at det er ligeså vigtigt at kunne sige nej, som det er at respektere et nej.


Flere ligheder end forskelle mellem kønnene

Mange tror, at piger og drenge er væsens forskellige med hensyn til følelser og kærester, men fakta er, at de to køn ofte er mere ens end forskellige.

Som underviser er det vigtigt at bidrage til at skabe forståelse mellem kønnene og give et fælles sprog at tale ud fra, f.eks. gennem en samtale med eleverne om pubertet og kærester.

Lad pigerne fortælle, hvad der sker med drengene i puberteten og omvendt, og spørg derefter henholdsvis drengene og pigerne, om de har noget at tilføje eller indvende mod det andet køns beskrivelser.

Samme fremgangsmåde kan bruges i snakken om kærester, hvor pigerne spørges om, hvordan de tror drengene synes en god kæreste skal være og omvendt.

Lad henholdsvis pigerne og drengene bekræfte - eller afkræfte! - udsagnene.

Du kan også dreje undervisningen hen på en samtale om, hvad piger og drenge tænder på? Spørg modsatte køn og skab dialog på tværs.

Når begge køn har givet deres mening til kende, kan man undersøge om de forskellige udsagn stemmer overens med elevernes egen opfattelse.

I den forbindelse kan man som underviser komme ind på kønsroller, kultur og natur. Ofte føles vores opfattelser af køn og kønsroller så naturlige, at vi bringes til at tro, at de er naturgivne.

Her kan det være gavnligt at gøre eleverne opmærksomme på, hvor meget af det vi opfatter som naturligt, der er kulturskabt som f.eks.:

  • at drenge skal slå græs og reparere bil, og piger skal lave mad og passe børn.
  • at drenge skal lege med pistoler og piger med dukker

En samtale med eleverne om kønsroller og kultur kan være med til at øge ligestillingen blandt kønnene på sigt.

Når man indser, at de handlemønstre, man indgår i, ikke er naturgivne, men kulturskabte, bliver det lettere for den enkelte at bryde sit eget mønster.

Understreg normaliteten

De unge har som sagt mange spørgsmål til hvad der er "normalt," nedenfor ses en liste over ting som de ofte stiller spørgsmål til.

Der er helt normalt at:

  • Drenges penis er mellem 10-20 cm. Penis når først sin fulde længde ved 20 års alderen.
  • Både drenge og piger onanerer - og det er ikke farligt, men godt for ens videre sexliv.
  • Have sin seksuelle debut, når man er 16-17 år.
  • Være nervøs første gang.
  • Mange drenge og piger bliver ømme efter første gang, eller hvis de ikke dyrker sex så ofte.
  • Pigers bryster ikke er lige store.
  • Eksperimentere med seksuelle stillinger.

Opgave

Få eleverne til at diskutere hvad betyder troskab for henholdsvis piger og drenge. Illustrér f.eks. med historie/dilemma:

En af dine venner var i byen med sin ven og dennes kæreste, vennen blev dårlig, gik hjem, og så begyndte din ven at kysse med kæresten etc. Hvad ville I gøre? - fortsæt historien.

Spørgsmål om kærester

  • Hvorfor får man en kæreste?
  • Hvad kan en kæreste, som en ven ikke kan?
  • Hvornår er man kærester?
  • Hvad er en kæreste - forskel på ven og kæreste, hvilke krav stiller man til en god ven? Til en god kæreste?
  • Hvordan finder man en kæreste - gode scoresteder.
  • Hvordan slår man op med hinanden?
  • Hvordan bruger man de sociale medier - hvilke fordele, ulemper og risici er der?
  • Hvordan fortæller man en potentiel kæreste, at man måske er blevet lidt forelsket i vedkommende?
  • Venner og kærester - hvad sker der når bedstevennen får en kæreste?
  • Hvorfor lyver nogle om, hvor mange de har været sammen med?
  • Hvad gør man, hvis ens partner ikke vil være sammen med én?
  • Hvilke årsager kan der være til, at et forhold går itu?
  • Kan man ikke bare være sammen med en anden, når man har en kæreste, hvis ikke kæresten får det at vide?
  • Hvad betyder troskab for henholdsvis piger/drenge?
  • Er der samme regler for drenge og piger i forhold til om det er sejt at være sammen med mange eller få? Hvorfor/hvorfor ikke?

Cases

"Jeg har det bare så megasvært lige nu. Min veninde har lige fået kæreste på for en måned siden. Jeg føler mig meget tilsidesat af min veninde. Før kunne vi grine sammen og pjatte helt vildt... Vi har haft nogle helt vildt gode byture og snakket om drenge og når vi skulle giftes. Men det gør vi ikke mere, hun er fjern og jeg er så ked af det. Hun er sammen med sin kæreste hele tiden... og hvis hun åbner kæften er det kun ham hun snakker om. Hjælp mig!"

"Jeg er vildt forelsket i en dreng... Men jeg ser ham kun ca. 2 gange om ugen. Hver gang jeg ser ham begynder mit hjerte at banke! Og jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gøre. Har du nogle scoretricks, jeg kan bruge på ham? For jeg VIL prøve at score ham - hvis jeg kan!"

"Jeg er en pige på 13, som har en overdejlig kæreste. Vi har været kærester i lidt over en måned og vi har ikke holdt i hånden eller kysset, men vi har da været sammen mange gange alene. Jeg har haft en drøm om at jeg har taget hans hånd og stillet mig tæt op ad ham og kysset ham... Er det sådan jeg skal gøre eller har i et forslag?" (2)

2. Sex - Første, anden og tredje gang

Spørg eleverne hvad der skal til for, at sex første gang bliver godt. Her kan man få eleverne til at komme med deres bud, som skrives op på tavlen.

Bagefter kan man tale om, hvorvidt en første gang kun kan være god, hvis alle elementerne fra tavlen er opfyldt, eller, om det også kan være godt, hvis det ikke lige foregår, som man måske havde planlagt.

I stedet for at lade al samtale dreje sig om den første gang, kan man også tale om, hvordan man har sex anden, tredje og fjerde gang.

På denne måde gør man opmærksom på, at det ikke kun er én gang, man har sex, hvilket måske tager noget af "presset" væk fra den første gang.

Spørgsmål om første gang

  • Har I gjort jer nogle tanker om, hvordan første gang skal/skulle være?
  • Hvad med anden og tredje gang?
  • Hvilke bekymringer kan man have i forhold til første gang?
  • Hvordan kan man få sin partner til at slappe af og få noget godt ud af første gang?
  • Hvem kan man henvende sig til, hvis man mangler viden eller hjælp i forhold til sex, prævention og sexsygdomme?

Cases

"Er det normalt som 17-årig ikke at have været i seng med en pige? Næsten alle mine venner i min klasse har været i seng med en pige eller flere. Men det har jeg bare ikke. Jeg glæder mig helt vildt til, at jeg får chancen engang. Men hvordan vil en pige reagere, når man siger, at man ikke har gjort det endnu? Bliver man afvist eller ser de det måske som en fordel eller hvad? Måske er der mange, der ikke kommer i seng med en pige før de er 17-18-19 år. Jeg kan finde på at gå i seng med næsten hvem som helst bare på grund af det. Jeg er egentlig ligegladm, om jeg er fuld eller ej. Måske er jeg en desperat person, som kun er ude på at få den første gang overstået, så man kan komme i ordentlig gang with the hot stuff. Hilf mir!!!"

"Jeg har et problem. Min kæreste vil gerne i seng med mig, men jeg tør ikke. Jeg vil gerne, men jeg er bange for, han går fra mig. 'Den forelskede'". 

Sex, lyst og behov

Du kan også spørge eleverne om, hvorfor man har sex, og skrive deres forslag op på tavlen til en endelig gennemgang bagefter.

Denne øvelse er god til at indlede en samtale om lyst og følelser forbundet med sex. En indføring i de erogene zoner kan også være en stor hjælp for eleverne i deres fremtidige sexliv.

Det er godt for eleverne at vide, at der er andre steder end kønsorganerne, hvor det kan være ophidsende at blive berørt, når man kæler for hinanden, såsom ører, mave, fødder og hals.

Samtidig kan man komme ind på, at følsomheden i de erogene zoner kan skifte fra dag til dag, så det, der var godt i går, måske er ligegyldigt i dag og omvendt.

Det handler således om at være lydhør over for sin partners ønsker og behov samtidig med, at man selv tør sige til eller fra.

Betydningen af sikker sex kontra ubeskyttet sex er god som indledning til de "bløde" områder, hvor man kan tale om, hvornår man må have sex og hvorfor?

En samtale om det at respektere sin partners og egen lyst/ulyst, ønsker og behov vil også være gavnlig i denne sammenhæng.

I kan også tage en snak om intimitet i forhold til, hvor tæt man fysisk kan komme på en anden person uden at det føles ubehageligt.

Er det en person man godt kan lide, kan det være trygt og rart at få en arm lagt om skulderen, men er det en fremmed kan det føles ubehageligt og grænseoverskridende.

Emnet sex kan fint kombineres med emnerne kærester, første gang, prævention og sexsygdomme.


3. Seksualitet og seksuelle variationer

Det er godt at få en samtale med eleverne om, at det er almindeligt, at man som ung eksperimenterer med sex og udforsker sin egen seksualitet.

Det er dog også vigtigt at tilføje, at det oftest er stillinger (62%) og oralsex (90%), de unge eksperimenterer med - det er de færrester der eksperimenterer med SM og analsex.

De unge bruger samtidig megen tid på at tænke over, hvad der er normalt og unormalt i forhold til deres egen seksualitet.

Det er meget almindeligt, at mange er i tvivl om deres egen seksualitet især i ungdommen, fordi de oplever at føle sig tiltrukket af begge køn.

Kom ind på de forskellige former for seksualitet, der findes såsom homo-, hetero-, bi- og transseksualitet og få en snak med eleverne om, at noget ikke behøver at være såkaldt normalt for at være legalt.

4. Normalitet og identitet

Samtaler om normalitet og identitet kan med fordel tages løbende i forbindelse med andre emner såsom pubertet, seksualitet og kærester.

Ved at bruge billeder/tegninger med kønsorganer kan man komme ind på områder som penisstørrelser, anatomi og onani.

Samtidig kan man med udgangspunkt i en reklame (tøj, makeup, alkohol, læskedrik) eller billeder og tekst i et ungdomsblad, tale om kropsidealer og identitet:

  • Hvordan bruges kropssprog, påklædning, hår, smykker, ansigtsudtryk og makeup?
  • Hvad er det underliggende budskab i reklamen/billedet/teksten?
  • Kan sex give magt, og er magt sexet?

Overfør gerne diskussionen til elevernes egen hverdag. tal med dem om, hvordan de bruger tøj, kropssprog, makeup og sprog til at skabe deres egen identitet.

Spørgsmål om normalitet og identitet

  • "Hvor stor er en gennemsnits stiv penis?"
  • "Er det normalt at onanere?"
  • Hvorfor leger nogen med deres identitet på f.eks. Facebook eller Instagram?
  • Kan man bruge tøj og makeup til at signalere, hvem man er?
  • Hvis man går sexet klædt er det så det samme som, at man vil have sex?

5. Onani og orgasme

Onani og orgasme er emner som ofte bliver undladt i seksualundervisningen, men som er vigtige at tage op.

Der er meget fokus på "orgasmeræset", også blandt de helt unge. Derfor er det vigtigt at fortælle, at kun 1/3 af pigerne oplever at få orgasme i debutåret.

Det betyder, at forventningerne til den første gang ikke altid bliver indfriet, og at drengene kan stå tilbage og føle sig som dårlige elskere.

Det er også vigtigt at forklare, at flere mener, at der findes to former for kvindelig orgasme, klitoris- og skedeorgasme, samt, at det kun er halvdelen af alle kvinder, der oplever at få en skedeorgasme nogensinde.

Onani kan give én et større kendskab til sin krop, og hvad der føles godt for én. Gennem onani kan pigerne lære at få lettere ved at opnå orgasme, mens drengene kan lære at holde udløsningen tilbage.

Som underviser bør man derfor understrege, at det er OK at bruge onani til at lære deres krop at kende, så de senere kan vejlede deres partner i at give den bedste nydelse.

Opfordr de unge til at tale sammen, mens de har sex, til at guide partneren ved at placere hånden der, hvor det er rigtig godt eller ved at vise det.

Det kan være grænseoverskridende som underviser at tale med eleverne om onani, men det må ikke blive forbigået.

Derfor er det vigtigt at forklare, at der ikke sker noget ved at onanere - at det er en god ting at gøre, og at piger onanerer lige så meget som drenge.

6. Det er svært at tale med ens forældre

Mange unge vil i puberteten begynde at fjerne sig fra deres forældre mentalt og fysisk.

Dette er helt naturligt, da det forbereder de unge på voksenlivet og på det at klare sig selv. De unge vil ofte forsøge at bryde med forældrenes normer og værdier, der synes forældede og som en spændetrøje.

Tal derfor med eleverne om, hvad de mener, de kan snakke med deres forældre om, og hvad de ikke kan snakke med dem om.

En del unge føler ikke, at de voksne forstår dem og søger derfor i stedet mod tryghed og anerkendelse ved vennerne.

Det kan ofte være svært for de unge at tale med deres forældre om sex, prævention og sexsygdomme - derfor har eleverne behov for, at skolen hjælper dem lidt på vej.

Spørgsmål om forældre

  • Hvad kan man tale med forældre om - og hvad kan man i hvert fald ikke tale med dem om?
  • Hvad er den bedste måde at fortælle forældre på, at man har fået en kæreste?
  • Hvordan fortæller man sine forældre, hvis man har et problem?

Spørgsmål om kærlighed og sex

  • Hvor gamle tror I, unge i gennemsnit er første gang, de har sex?
  • Hvad er vigtigt at huske, inden man har sex første gang?
  • Hvad tæller som sex? Er oralsex sex? Er onani? Er petting (kæleri inkl. berøring af den andens kønsdele)?
  • Er kærlighed det samme som sex?
  • Kan man få lyst til at dyrke sex med én man ikke er forelsket i? Hvorfor?
  • Hvad skal man tænke på, når man vil dyrke sex?
  • Hvad godt kan der være ved at dyrke sex?

Eleverne kan tale om, hvor på kroppen, det er fint at blive berørt, hvis man ikke kender vedkommende, hvis man er venner eller kærester, og om der er forskel på det alt efter stemning og situation.

  • Hvad er intimsfæren?
  • Hvor er de erogene zoner? Er de lige følsomme ved alle?

7. Porno - forvrængning af de unges opfattelse af sex

92% af de unge 12-20 årige har set porno mindst én gang. Derudover oplever de unge pornografiske billeder alle vegne i deres dagligdag (kiosker, supermarkeder, internettet, aviser og blade).

Undervisningen i porno kan indledes med at spørge eleverne om det er normalt at se porno. Denne diskussion giver et godt afsæt til at tale om det positive og det negative ved porno.

Porno kan være både sjovt og ophidsende at se alene eller sammen med en partner/ven(ner), og det kan danne grobund for inspiration til nye stillinger eller sexlege.

Pornoen kan dog også give præstationsangst, hvis de unge fyre og piger tror, at det er normalt at bolle i flere timer ad gangen i fysisk umulige stillinger under skrig og skrål.

Den kan ligeledes give et forvrænget billede af, hvad det vil sige at dyrke sex, idet pornoen som oftest kun fremstiller sex som et dyrisk behov og ikke noget følelsesbetonet.

Læg også op til en diskussion om, hvorvidt der er forskel på drenges og pigers måde at bruge porno på.

Spørgsmål om porno

  • Er det normalt at se porno?
  • Hvad er positivt og/eller negativt ved pornografi?
  • Hvilken indflydelse tror I det har på unges seksualitet?
  • Er der forskel på den måde piger og drenge bruger porno på?
  • Giver pornoen et virkeligt billede af det at dyrke sex?

Cases

"Jeg er en ung fyr på 17 år, der har et spørgsmål eller måske snarere et problem. I den senere tid er jeg begyndt at tænke meget på sex med en anden fyr, og det selv om jeg elsker at have sex med piger. Jeg opfatter mig bestemt ikke som bøsse, men jeg er alligevel kommet så langt, at jeg har fået kontakt med en fyr på 35, som gerne vil vise mig, hvordan det er at have sex med en anden fyr. Alt skal foregå på mine præmisser. Skal jeg vove mig ud i det?"

"Min pige og jeg har set en del billeder omhandlende analsex på internettet. Er det et modeflip, eller er det ved at blive en mere udbredt sexvariant blandt heteroseksuelle? Er der nogen specielle risici ved analsex - evt. gode og dårlig sider? Kan man undgå, at det gør ondt? Vi har flere gange snakket om at prøve analsex, men vil gerne vide lidt mere om det først."

"Vi er nogle piger, som gennem nogen tid har prøvet at finde ud af, hvad gennemsnitsstørrelsen egentlig er på en stiv penis. Vi har spurgt kærester og drengevenner til råds, hvilket har medført nogle heftige diskussioner!"

Referencer:

Artiklen er oprindeligt skrevet af centerleder Suzanne Bjerregaard og underviser Jacob Jensen fra Center for Sex og Samfund d. 6.7.2007.