Natlig vandladning - Bækkenbundstræning

|
Kilde: Kontinensforeningen
Dato: Revideret 12. marts 2018 - første publicering 10. februar 2009
Natlig vandladning - Bækkenbundstræning

Knib i bækkenbundsmusklerne kan være med til at fjerne eller mindske trangen til at skulle lade vandet. Desuden kan et knib være med til at udsætte den natlige vandladningstrang, så man undgår at skulle stå op.

Flere uafhængige undersøgelser viser, at bækkenbundstræning kan være med til at mindske eller fjerne vandladningsproblemer hos 60-70% af de, der har problemer med inkontinens.

Musklerne er ansvarlige for, at du kan kontrollere vandladning, afføring og luft fra tarmen.

Desuden kan et knib være med til at udsætte den natlige vandladningstrang, så man undgår at skulle stå op.

Læs også: Den elastiske bækkenbund m. øvelser.

Bækkenbundsøvelser er både for mænd og kvinder

For at bækkenbundstræningen skal have effekt, er det vigtigt, at få undersøgt, om man kniber rigtigt. Du skal kunne lave et godt knib uden at spænde i ballemusklerne eller mavemusklerne!

Mænd og kvinder har de samme muskler i bækkenbundsmuskler, men de fungerer lidt forskelligt for de to køn. Hos mændene har bækkenbundsmusklerne betydning for efterdryp, rejsning og udløsning.

For begge køn gælder det, at bækkenbundsmusklerne kan trænes op. Det gælder om at knibe de rigtige muskler og om at træne målrettet. Mange er tilbøjelige til at spænde i mave- og ballemusklerne i stedet for bækkenbunden, og kommer dermed til at presse nedad i stedet for at suge opad.

Bækkenbundsknibet testes ved at forsøge at knibe urinstrålen over, mens du lader vandet. Det er brugen af bækkenbundsmusklerne, der gør, at du kan knibe strålen over eller formindske strålens kraft.

Forskellige knib ved forskellige typer inkontinens

Lider du af stressinkontinens, f.eks. hvis du har svært ved at holde på vandet når du griner, kan det hjælpe at foretage kraftig knibeøvelser.

Lider du af tranginkontinens, f.eks. hvis du føler trang til at tisse, efter du er kommet ind ad døren, kan det hjælpe at foretage lange knibeøvelser, der varer mellem 30-60 sekunder.

Har du efterdryp som mand (små urin lækager kort tid efter at have ladet vandet), kan det være en fordel at foretage 2-3 kraftige knib, når du er færdig med at lade vandet. Det gør nemlig, at den sidste urin kommer ud, så der ikke forbliver urin i urinrøret.