Til dig der spiller lidt for meget

|
Kilde: Center for ludomani
Dato: Revideret 7. februar 2018 - første publicering 4. december 2006
Til dig der spiller lidt for meget

Hvornår fyldet spillet for meget? Ludomani kan udvikle sig over flere år, og ofte har det sociale konsekvenser, som påvirker familie og venner.

Spiller du for meget?

Du oplever måske, at det kan være svært at sætte loft for tid og penge, at du sover uroligt, har koncentrationsbesvær, og at du spiller for at vinde det tabte tilbage.

Det er vigtigt at stoppe op og tage hånd om problemet, så det ikke udvikler sig til ludomani - afhængighed af pengespil. I denne folder finder du baggrundsviden om udviklingen af ludomani og info om de faresignaler, du skal være opmærksom på. Du finder også en række redskaber, der kan hjælpe dig til at få styr på dit spil. 

Problemer med pengespil udvikler sig ofte over nogle år fra kontrolleret spil til lette problemer (risikospil) til middelsvære problemer (problemspil) til meget svære og uoverskuelige problemer (ludomani).

  • Risikospilleren er en person, som bliver mere og mere optaget af spil og bruger flere og flere penge på spillet. Risikospilleren er optaget af muligheden for gevinst. Personens spil er overvejet og planlagt, vedkommende har prøvet at vinde, men spillet griber ikke voldsomt ind i privat- og studie/arbejdsliv.
  • Problemspilleren bruger stadigt flere penge og mere tid på spil. Personen læser bøger om spil, udregner gevinstchancer, analyserer og vurderer. Spil lægger beslag på meget energi, fysisk som psykisk. Omgivelserne mærker ofte ændringer i opførslen, men de kan have svært ved at koble det til ludomani. Problemspilleren formår derfor stadig i et vist omfang at skjule sit problem. Pengeforbruget øges, men økonomien er ikke løbet løbsk.
  • Ludomanen er afhængig af pengespil. Spillet er det centrale, venner, uddannelse/arbejde og fritidsinteresser nedprioriteres. Gælden er voksende, og der er risiko for, at vedkommende isolerer sig.

Fylder spil for meget i dit liv?

Er du i tvivl om spil fylder for meget, kan du tage denne test, som består af 10 spørgsmål, der skal besvares med ja eller nej.

  1. Bliver du fraværende, når du spiller eller tænker på spil?
  2. Har du behov for at øge indsatsen for at opnå spænding?
  3. Bliver du rastløs eller irriteret, når du er nødt til at forlade spillet?
  4. Spiller du for at slippe for at tænke på dagligdagens problemer?
  5. Vender du tilbage til spillet for at vinde det tabte tilbage?
  6. Lyver du over for familie og omgangskreds for at skjule din deltagelse i spil?
  7. Har du begået kriminalitet, f.eks. brugt andres dankort eller begået tyveri for at kunne spille?
  8. Har du mistet eller bragt venskaber, job eller uddannelse i fare pga. spil?
  9. Har du overladt det til andre, f.eks. familie, venner, bekendte eller forskellige institutioner, at redde dig ud af økonomiske problemer, som du udelukkende er havnet i på grund af spil?
  10. Har du flere gange forsøgt at bringe din spilafhængighed under kontrol eller forsøgt helt at stoppe dit spil uden held?

Hvis du har svaret ja på 1-2 spørgsmål, er du risikospiller og på 3-4 spørgsmål er du problemspiller. Svarer du ja på mere end 4 spørgsmål, tyder det på, at du har udviklet ludomani.

Dine chancer for at vinde er minimale

Mener du, at det er blot et spørgsmål om at være tålmodig og ihærdig længe nok, indtil det bliver din tur til at være den heldige vinder? - Husk på at dine vinderchancer er små.

  • Din chance for at vinde i Lotto er 1 ud af 8.347.680.
  • Din chance for at vinde på rouletten eller på en spilleautomat ikke er meget større.
  • Din chance for at vinde på spil, der ligger i grænselandet mellem viden og tilfældigheder (f.eks. Poker og Odds´et) kræver en betydelig grad af egen-kontrol og selv-disciplin. Beslut dig for (hvis du vælger at spille), i hvor lang tid du vil spille og for hvor meget, du har råd til at tabe. Og beslut dig videre for at forlade spillet, hvis du er så heldig at vinde!
  • Din chance for at vinde det tabte tilbage, er ikke større end din chance for at ramme de syv rigtige i Lotto.

Gode råd til dig der spiller for meget

  1. Fortæl om dit spilleproblem: Rigtig mange oplever en lettelse ved at fortælle nogen om problemet. Dine nærmeste, fx forældre, kæreste eller venner. Når de kender problemet, kan de også lettere hjælpe dig.
  2. Spil ikke for lånte penge: Du kan risikere at ende i en ond spiral, hvor du låner flere og flere penge, og derved spiller for penge, du reelt ikke har.
  3. Spil ikke for at vinde det tabte tilbage: Ligesom det ikke er en god idé at spille for lånte penge, er det ikke en god idé at spille for at vinde det tabte tilbage.
  4. Begræns din adgang til penge: Det er ofte lettere at få kontrol over spilleproblemerne, hvis der er andre, der står for din økonomi.
  5. Find alternativer: Når man stopper, kan man komme til at savne det, kede sig og blive rastløs. Derfor er det en god idé, at du finder på andre ting at lave i stedet for.
  6. Beløn dig selv: Beløn dig selv med en tur i biografen, god mad el. lign., hvis du lader være med at spille i en længere periode.
  7. Skab overblik over dit spilleforbrug: Hvis du er ved at miste kontrollen over dit spil, kan det være en god idé at stoppe op og tage en beslutning om dit spilleforbrug. Start fx med at beslutte, hvor meget tid og hvor mange penge du vil bruge på spil den næste uge, og sørg for at overholde din plan. 
  8. Vær opmærksom på risikosituationer: For de fleste er det bestemte situationer, der frister til at spille. Risikoen for at du spiller bliver mindre, hvis du er godt forberedt på dine risikosituationer.