Fastfood og sundhed

Dato: Revideret 9. oktober 2017 - første publicering 28. januar 2005

Fastfood og sundhed

Regningen for fastfood betales ikke kun i kroner og ører, men også i kilo og gram. Som forbruger kan det være svært at gennemskue energiindholdet i fastfood. I dag er udbuddet større og portionerne er vokset.

Fastfood skal indtages med omtanke

I mange år har sundhedseksperter udtrykt bekymring over mængden af fastfood, sukkerholdige snacks og sodavand der indtages - særligt når man taler om disse varers betydning for det voksende antal overvægtige danskere.

Varedeklarationer på mange fastfood produkter mangler

Da der oftest ikke findes nogen varedeklarationer på fastfood, aner man som forbruger, ikke hvad man putter i munden.

Et fastfoodmåltid bestående af pommes-frites, burger og sodavand, er rig på kalorier, da det indeholder meget fedt og sukker og har en høj energitæthed. Hvis maden er energitæt, kan det let resultere i et for højt energiindtag.

Hvis denne type måltider indtages ofte og over en længere periode kan det føre til overvægt og fedme.

Udover for højt kalorieindtag, er bekymringen ved et stort forbrug af fastfood, at man ikke får nok fibre, vitaminer og mineraler, da der, på de dage der indtages fastfood, indtages mindre fiber, mælk, frugt og grønt.

Fastfoodkæder som f.eks. McDonalds og Burger King er de seneste år blevet mere opmærksomme på, at give forbrugeren bedre mulighed for at vide, hvad det er de putter i munden, ved at oplyse produkternes næringsindhold på deres hjemmeside.

Dette giver mulighed for bedre at vurdere, vælge og planlægge sit indtag af fastfood. Oplysninger kan dog sjældent findes i selve restauranterne, og derfor skal fastfood stadig indtages med omtanke.


Energiindhold i fastfood

Ifølge en rapport udgivet af DTU Fødevareinstituttet omhandlende næringsindhold i fastfood, kan man inddele det i 3 grupper i forhold til deres energiindhold

  1. Pitasandwiches varierer i energiindhold fra 550-700 kJ pr. 100g. Dette er det laveste gennemsnit for de tre fastfood-grupper. 
  2. Burger, sandwich, durümruller, grilretterne 1/2 grillkylling og forårsruller samt pizza varierer i energiindhold fra 800-1100 kJ pr. 100g. 
  3. Pølser og grillretterne fiskefilet, kebabmix, kyllingenuggets og pommes frites varierer i energiindhold fra 1100-1400 kJ/pr. 100g. 

Fastfood defineres i denne rapport som "gademad, der spises uden kniv og gaffel", og omfatter 250 prøver fordelt på 45 forskellige varetyper. 

Dog er det vigtigt at være opmærksom på portionsstørrelserne. En pølse eller fiskefilet vejer væsentligt mindre end en pizza eller 1/2 grillkylling. Derfor vil energiindtaget være væsentligt mindre, hvis man spiser en pølse frem for en pizza.

Gode tips til hvordan fastfood kan spises med omtanke

Når vi spiser fastfood, er det ofte fordi vi har travlt og ikke har tid eller overskud til at tilberede et måltid. Nedenfor kan du finde en række gode tips til, hvordan du kan spise fastfood med omtanke: 

  • Vælg sunde alternativer som f.eks. salater og sandwiches. 
  • Vælg nøglehulsmærkede færdigretter. Flere forskellige færdigretter som f.eks. fryse-pizza, suppe, lasagne, forårsruller og pastaretter kan fås med nøglehulsmærket. Læs mere om Nøglehulsmærket her.  
  • Spis mindre portioner - del f.eks. pizzaen eller pomfritterne. 
  • Forsøg at begrænse hvor ofte, du spiser fastfood f.eks. til én gang om måneden. 
  • Undgå friturestegte retter.
  • Drik vand til maden istedet for sodavand. 

Størrelsen på sukker - og fedtholdige produkter har ændret sig

Endnu en negativ side af fastfood-problematikken er at størrelserne på produkterne er blevet større. Mange produkter - selv dagligvareprodukter som f.eks. juice og mælk - har ændret fra almindelig til kingsize.

For 10-15 år siden indeholdte en standard Coca Cola flaske 250ml, og nu indeholder den 500ml.

Ofte tager forbrugerne godt imod ændringen, fordi det føles som om, at man får mere værdi for pengene. 

Det er ikke blot manglen på varedeklarationer, forstørrelsen af sukker - og fedtholdige produkter og det høje energiindhold i fastfood produkterne alene, som er problematisk.

Kombination af fastfood

Ofte indtages produkterne gerne sammen eller i forlængelse af hinanden. Hvis man køber en pizza, køber man måske også en sodavand.

Mange fastfoodkæder mv. tilbyder menuer, hvor både mad og drikkevarer er inkluderet, og som regel udløser dette også en lille besparelse. 

Det er vigtigt at være opmærksom på sådanne forhold, da kombinationerne bidrager til et større energiindtag, som hvis det ikke forbrændes, øger risikoen for overvægt yderligere.

Artiklen er oprindeligt skrevet af ernærings- og sundhedsassistent Line Hesselvig Mortensen d. 28.01.2005.