Forebyg knogleskørhed med moderat alkoholindtagelse

Dato: Revideret 11. September 2010 - første publicering 11. januar 2007
forebyggelse af knogleskørhed

Hvis du drikker meget alkohol, kan det påvirke kroppens evne til at optage D-vitamin, som er nødvendig, for at optage kalk. Et stort alkoholforbrug hænger ofte også sammen med andre livsstilsvaner, som øger risikoen for knogleskørhed.

Alkohol pavirker vitaminoptag

Et for højt alkoholforbrug kan være medvirkende faktor for udviklingen af knogleskørhed. Et meget stort forbrug af alkohol skader først og fremmest leveren, hvorved kroppens evne til at optage D-vitamin mindskes. Dernæst kan for meget alkohol kan også betyde mindre plads til gode og mineralrige fødevarer, der igen fører til fejlernæring og mineralmangel.

Læs også: Sådan forebygger du knogleskørhed.


Alkohol påvirker livsstil

Endelig ses der hos mennesker med et højt alkoholforbrug også en højere frekvens af rygning og en lavere forekomst af fysisk aktivitet, så der er tale om flere livsstilsfaktorer, som tilsammen øger risikoen for at få knogleskørhed.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder ikke drikker mere end 7 genstande om ugen, og at mænd ikke drikker mere end 14 genstande. Derudover anbefales det at drikke maksimum 5 genstande sammenhængende.

Download kildematerialet fra Sundhedsstyrelsen her.