Spændingshovedpine

Dato: Revideret 13. november 2017 - første publicering 14. oktober 2003
spændingshovedpine

Op mod 70% af verdens befolkning lider af spændingshovedpine, som ofte karakteriseres ved en pressende følelse rundt om hovedet. Spændingshovedpine kan opstå af mange årsager, og i enkelte tilfælde kan den være arvelig. Se hvad du selv kan gøre for at blive fri fra din hovedpine.

Definition og årsag til spændingshovedpine

Ifølge Migræne og hovedpine foreningen lider ca. 80% af alle danskere af spændingshovedpine, some er den mest almindelige form for hovedpine. Smerten ved spændingshovedpine er som regel vedholdende, og kan beskrives som en pressende smerte rundt om hovedet.

Smerterne kan optræde i alle grader. Gør det kun lidt ondt, kan smerterne fortælle dig, at du er stresset, får for lidt søvn eller har nogle dårlige arbejdsstillinger. For de, der er hårdest ramt, kan det næsten være invaliderende, og for dem kan spændingshovedpinen være et langt større problem end for de fleste med migræne

Spændingshovedpine optræder oftere i nogle familier end andre. Har ens mor eller far haft kronisk spændingshovedpine, er risikoen for at man selv får det også tre gange så stor, som hvis det ikke havde været tilfældet.

Adskillige undersøgelser har vist, at hvis man lider af spændingshovedpine, har man også langt oftere ømhed både i muskler og de steder senerne tilhæfter i hoved- og nakke- og skulderområderne. Denne ømhed bliver værre, jo oftere man har hovedpine og jo værre den er. Musklerne omkring kraniet bliver også hårdere. Smerter fra halshvirvelsøjlen kan også opleves som om de kom fra hovedet.


Symptomer på spændingshovedpine

Denne type hovedpine mærkes ofte ved:

  • Muskelspændinger i kæbe, tindinger, pande og nakke
  • Stress
  • Overanstrengelser
  • Psykiske spændinger
  • Menstruation
  • Dårlige arbejdsstillinger
  • Synsforandringer
  • Tandsmerter
  • Forhøjet blodtryk

Spændingerne i ansigt og nakke er ofte et resultat af følelsesmæssig og/eller fysisk stress. Spændingshovedpine giver ikke kvalme. Kvalme og overfølsomhed over for lys og lyde ses oftere ved migræne. Disse kendetegn for forskellige slags hovedpine er de typiske. Den enkelte patient kan sagtens have hovedpine af flere forskellige slags på en gang.

Behandling af spændingshovedpine

Det kan være fristende at tage et par hovedpinepiller, når smerterne bliver for stærke. Men faktisk kan for mange hovedpinepiller også give dig hovedpine - derfor bør du være påpasselig med at indtage smertestillende som f.eks. paracetamol og acetylsalisylsyre.

Hvis du regelmæssigt indtager smertestillende, kan det være med til at nedsætte smertetærsklen. Det betyder, at du vil blive "tvunget" til at indtage større og hyppigere doser, for at hovedpine anfaldende går væk. Har du et højt medicinforbrug kan det i sig selv forårsage daglig hovedpine, hvor det eneste der umiddelbart hjælper er endnu mere medicin.

Før hovedpinen kan behandles, er det nødvendigt at bestemme hvilken type hovedpine du lider af. Du kan med fordel notere dine hovedpiner i en kalender eller lignende, med informationer omkring hvornår du fik hovedpinen, hvad du havde lavet, spist eller drukket. Notér evt. også hvor meget medicin du har taget. 

Disse informationer vil gøre det lettere for din læge at kunne hjælpe med at finde diagnosen, og dermed den rette medicin og dosering.

Det kan du selv gøre mod din spændingshovedpine

Udover medicinering eller nedsættelse heraf, er der en række andre ting, som du kan gøre for at blive hovedpinen kvit. 

Vær f.eks. opmærksom på, om der kan være en sammenhæng mellem hovedpine og det du foretager dig, din menstuation, stress eller fysisk aktivitet. Selvom stress kan være svær at undgå, kan man ved at være opmærksom på den, ændre sin dagligdag således denne er mindre stresset. Når kroppen siger fra pga. stress kan den nemlig finde på at svare igen med bl.a. hovedpine anfald.

Ligeledes kan dårlige arbejdsstillinger og muskelspændiger være skyld i hovedpine. Har du et stillesiddende arbejder, kan du lave nogle enkelte nakke- og skulder øvelser, hvor du trækker skulderbladene tilbage og løfter og sænker skulderne.

Frisk luft kan også være med til at afhjælpe din hovedpine. Gå eller cykel på arbejde hvis dette er en mulighed, eller dyrk evt. yoga eller lign. efter arbejde. 

Få tjekket øjnene hos en optiker, eller tænderne ved næste tandlægebesøg - bidder du skævt, det kan også give spændinger. Få tjek på om du går med et forhøjet blodtryk, da det kan også give hovedpine.

Prøv akupunktur, kiropraktik eller kranio-sakral terapi som løsner op i alle muskler eller gå til massage hvis du føler du har mange nakke/skulder spændinger. 

Artiklen er oprindeligt skrevet af kiropraktor Henrik Uldall d. 14.10. 2003.