Flad mave for altid - del 1

|
Kilde: www.nymanns.dk, www.birgittenymann.dk
Dato: 5. december 2006
mavetræning

Man kan opbygge mavemuskler på mange måder. Personlig træner, Birgitte Nymann, giver her hendes bud på hvilke øvelser, der kan give en flad og veltrænet mave.

Øvelse 1

Start med følgende udgangsstilling:

  1. Stå på alle fire med hænderne lige under skuldrene og hænderne lige under hofterne.
  2. Træk skuldrene ned mod bagdelen.
  3. Svaj over lænden svarende til det svaj, du har, når du står op.
  4. Spænd bækkenbunden, og sug maven ind.

Sådan laver du øvelsen: 

  1. Hold spændingen i maven i 60 sekunder. Hold pause i 30 sekunder, og gentag øvelsen 2-3 gange mere.
  2. Fokus: Hold ryggen ret, og sug maven kraftigt ind. Vær fokuseret i de 60 sekunder.

Øvelse 2

Styrker de lige mavemuskler og den tværgående mavemuskel.

Start med følgende udgangsstilling:

  1. Lig på ryggen med knæene trukket ind over maven.
  2. Placer en hånd på forsiden af hvert lår. Højre hånd på højre lår, og venstre hånd på venstre lår.
  3. Spænd bækkenbunden, og sug maven ind.

Sådan laver du øvelsen:

  1. Løft hovedet op fra gulvet, og skub så på knæene, som om du vil skubbe dem væk fra dig, mens du trækker knæene op mod brystet, så benene ikke flytter sig
  2. Skub alt, hvad du kan, med armene
  3.  Lav 4 x 10-15 gentagelser i alt.
  4. Fokus: Sug maven ind, og skub til med hånden!

Hvis du kan lave flere gentagelser, før du er træt, skubber du ikke nok med din hånd.