Ha' det godt - effektiv styrketræning i stuen

Dato: Revideret 14. juli 2017 - første publicering 28. november 2007
Hjemmetræning med Lotte Paarup

Du behøver ikke nødvendigvis at melde dig ind i et fitnesscenter for at komme i form. Du kan også styrketræne derhjemme. Det kræver kun ganske få redskaber sammen med et cirkeltrænings-program, som tilgodeser hele kroppen og giver et højt intensitetsniveau og maksimal effekt på kort tid.

”Ha ´ det godt programmet” er sat sammen af 13 forskellige øvelser, der træner hele kroppen. Med den store træningsbold og træningselastikker, kan du træne som i fitnesscenteret. Med elastikkerne kan modstanden justeres, sa° du lige præcis fa°r den modstand, du skal have.

Effektiv cirkeltræning

Ha ´det godt programmet er sat sammen som et cirkeltræningsprogram, hvor du skifter fra e´n øvelse til en anden hele tiden. Nye muskelgrupper trænes fra e´n øvelse til en anden, hvorved pauserne imellem øvelserne er meget korte. Programmet laves sa° i flere runder – deraf navnet cirkeltræning.

Med de funktionelle multiøvelser, hvor mange muskler trænes pa° e´n gang, skal kroppen pumpe ekstra meget blod til de arbejdende muskler. Herved stiger pulsen mere end ved traditionel styrketræning. Det giver tilsammen sved pa° panden og større forbrænding. Programmet ba°de styrker og forbrænder pa° samme tid – og sa° er det tilmed effektiv træning pa° kort tid. Du skal ogsa° huske pa°, at en større muskelmasse giver større forbrænding, selv na°r du sover.


Træning med mening

Funktionel træning er blevet mere populært end nogensinde før. Ordet funktionel betyder i sin almindeligste forstand ”brugbar” eller ”anvendelig”. I træningsøjemed giver det ganske meget mening, da funktionel træning med rette kan oversættes til træning med mening. Funktionel træning er også træning med stor overførbarhed til hverdagens bevægelser – eller til de bevægelser som udføres i fx en bestemt idrætsgren. Det er altså træning, der direkte forbereder og styrker kroppen til en målrettet aktivitet.

Funktionel træning resulterer også i en veltrænet og harmonisk krop, hvor musklerne samtidig kan bruges til noget. Funktionelle øvelser er en effektiv vej til den flade mave, de veltrænede arme og ben og den gode holdning. Og sidst men ikke mindst er funktionel træning tidsbesparende, da hele kroppen kan trænes igennem på kortere tid end traditionelt.

I sidste halvdel af 1900-tallet opstod den træningskultur, vi i dag kender som styrketræning i maskiner. Her begyndte man at træne kroppen i stumper og stykker, dvs. træne én muskel ad gangen og typisk i en maskine, hvor kravene til bl.a. balance og stabilitet er meget ringe.

Men heldigvis bliver vi hele tiden klogere, og i dag er det alment kendt, hvor vigtigt det er at træne sin krop som et hele og ikke i dele. I den funktionelle træning træner du alle kroppens muskler til at arbejde sammen. Alle hverdagens bevægelser består af et komplekst samarbejde mellem mange muskler. Derfor er funktionelle øvelser også et samarbejde imellem mange muskler på én gang. Funktionelle øvelser mærkes altså ikke i én bestemt muskel, men over en række af muskler, som arbejder sammen. Traditionel muskeltræning har primært det fokus at kroppen skal blive pænere af træningen, hvor nutidens funktionelle træning også tager højde for at kroppen rent faktisk skal kunne bruges til noget.

Den funktionelle træning udfordrer hele tiden din balance og stabilitet. Det er to meget vigtige elementer i hverdagens bevægelser. Populært sagt tuner den funktionelle træning dit nervesystem. De basale bevægelser styrkes og forbedres, så kroppens ”autopilot” styrkes, og dine bevægelser foregår mere effektivt og helt af sig selv. Jo bedre bevægelser din krop er i stand til at udføre, desto smukkere ser det ud og risikoen for skader er minimeret. 

Læs mere om de redskaber, du skal bruge for at træne derhjemme: Ha' det godt - redskaber eller køb dem her.