Ha' det godt - redskaber

Dato: Revideret 14. juli 2017 - første publicering 28. november 2007
Hjemmetræning med Lotte Paarup

Der findes mange forskellige farver og prisklasser på store bolde. Brug lidt tid på at finde netop den rigtige bold, som tilgodeser dine behov og ønsker.

Stor træningsbold

Der findes mange forskellige farver og prisklasser paåstore bolde. Brug lidt tid på at finde netop den rigtige bold, som tilgodeser dine behov og ønsker. 

Find den størrelse bold, der passer til dine behov:


Træningselastik

Du kan bruge både det brede elastikbånd og træningstubing med håndtag. De findes i forskellige farver, som indikerer hårdheden = modstanden på elastikken. Du bør have 2-3 forskellige elastikker at vælge imellem, for at tilgodese behovet for justering af korrekt modstand i øvelserne. 

Hårdhed

  • Beige - meget let. Anvendes primært til meget svage og træning af hænder og fingre.
  • Gul - meget let. Anvendes mest til genoptræning eller ved skader.
  • Rød - let
  • Grøn - middel
  • Blå - over middel
  • Sort - hård
  • Sølv - meget hård. Anvendes typisk af trænede mænd.
  • Guld - extrem hård. Anvendes typisk af meget trænede mænd.

Det kan godt betale sig at passe på dine elastikker – så har du dem i lang tid. 

Døranker

Til de forskellige øvelser hvor elastikken sættes fast i døren, skal du bruge et døranker. Dørankeret beskytter din elastik og gør det let at justere i hvilken højde, elastikken skal placeres. Hvis du ikke har et døranker, kan du i stedet vælge at vikle elastikken om et dørhåndtag. Du skal dog være klar over, at effekten af øvelserne derved ændres. 


Håndtag

Hvis du bruger den brede træningselastik, kan det være en fordel også at benytte et håndtag. Håndtaget kan monteres på elastikken og justeres efter behov. Specielt ved tung træning med meget modstand, vil håndtaget være en fordel. Til meget tung træning anbefales også at bruge træningstubing i stedet for det brede bånd. Læs om opvarmning før du går igang med programmet 

Alt hvad du skal bruge findes i pakken ”HjemmeFit”, som findes til ba°de herrer og damer (forskellige elastikker). 

Læs mere om, hvordan du laver træningsprogrammet her