Ha' det godt - Øvelse 9

Dato: Revideret 10. august 2017 - første publicering 28. november 2007

Ha' det godt - Øvelse 9

I denne øvelse træner du mave, ryg, skuldre og bryst. Du skal nu trække elastikken mens du laver et drej i kroppen.

Udgangsstilling

Vikl elastikken omkring et dørhåndtag eller placer dørankeret i midten af døren. Sæt dig på bolden med siden til døren. Spred benene og læn dig en smule forover rank ryg, dog uden at gøre dig overrank.

Vikl elastikken omkring begge hænder og drej overkroppen mod døren, uden at bolden bevæger sig med. Hold armene let strakte.

Sørg for at få en god kontakt med fødderne i gulvet, og lad dem suge sig fast i underlaget uden at slippe, når du laver drejningerne. 


Bevægelse

Start bevægelsen fra maven ved at dreje overkroppen mod den anden side. Fokuser på dit brystben, som om du have et lys der. Lad nu lyset dreje til siden.

Du skal samtidig trække elastikken ind foran og forbi kroppen, og kig efter armen. Drej kontrolleret tilbage til udgangsstillingen igen.

Sørg for at sidde helt stille på bolden og hold fødder, ben og bækken i ro. Forestil dig at du har en skruestrik i taljen, hvorfra bevægelsen skal styres - og du lyser med lyset på brystebenet.

Du skal altså bruge dine mavemuskler til at dreje med – armene arbejder bare med.

Lad skuldrene glide tunge ned i ryggen. Vend rundt og gør det samme til den anden side.

Husk at trække vejret hele tiden, så dybt som muligt, og fuldend dine udåndinger. Dette hjælper dig til at få maksimalt ud af øvelserne. Her vil det helt specifikt hjælpe dig at ånde ind på vejen mod døren, og ud når du drejer væk. 

Øvelsen træner primært

Mave, ryg, skuldre og bryst.

Læs mere om, hvordan du vælger det rigtige udstyr eller køb det her.

Gå videre til øvelse 10.