Ha' det godt - Øvelse 8

Dato: Revideret 10. august 2017 - første publicering 28. november 2007
Ha' det godt - Øvelse 8

Øvelse 8 minder om øvelse 6. Øvelsen træner lår, balder, øvre ryg, forside overarm, bagside skulder og overarm.

Udgangsstilling

Vikl elastikken omkring et dørhåndtag eller placer dørankeret i midten af døren. Stå med front til døren og benene i ca. en hoftebreddes afstand.

Vikl begge ender af elastikken omkring din ene hånd og stræk armen frem. 


Bevægelse

Træd et skridt tilbage med det ene ben (modsatte side af elastikken) og bøj lige NED i det forreste ben. Træk samtidig i elastikken ved at bøje i albuen, som trækkes forbi kroppen og bagud.

Saml til og kom kontrolleret tilbage til udgangsstillingen igen. Tænk på at holde bryst og bækken fremadrettet. Hold hele tiden knæ og tåspidser i samme retning og sørg for at dit forreste knæ er over eller bagved foden.

Brug dine fødder aktivt, som om de suger dig fast i underlaget. Skift til den anden side og gør det samme.

Husk at trække vejret hele tiden, så dybt som muligt, og fuldend dine udåndinger. Dette hjælper dig til at få maksimalt ud af øvelserne.

Øvelsen træner primært

Lår, balder, øvre ryg, forside overarm, bagside skulder og overarm. 

Læs mere om, hvordan du vælger den rigtige elastik eller køb den og resten af udstyret her.

Gå videre til øvelse 9.