Ha' det godt - Øvelse 6

Dato: Revideret 14. juli 2017 - første publicering 28. november 2007
Hjemmetræning med Lotte Paarup

Sæt elastikken fast i dørhandtaget og lav øvelse 6, som er godt for lår, balder, bryst, forside skulder og bagsiden af overarme.

Udgangsstilling

Vikl elastikken omkring et dørhåndtag eller placer dørankeret ca. i midten af døren på højde med din albue. Stå med ryggen til døren, benene i hoftebreddes afstand og brystet lige fremefter. Vikl begge ender af elastikken omkring din ene hånd og bøj i albuen. Elastikken er mellem kroppen og armen. 


Bevægelse

Træd et skridt frem med det ene ben (modsatte side af elastikken), og bøj lige ned i knæet. Samtidig strækker du den modsatte arm med elastikken lige frem foran kroppen i skulderhøjde. Træd kontrolleret og roligt tilbage til udgangsstillingen.

Tænk på at holde bryst og bækken lige fremad i bevægelsen. Sørg også for at du bøjer NED i dit knæ og IKKE fortsætter bevægelsen fremad i knæet. Knæet skal pege i samme retning som tåspidserne. Brug dine fødder aktivt, som om de suger dig fast i underlaget. Skift til den anden side og gør det samme.

Husk at trække vejret hele tiden, så dybt som muligt, og fuldend dine udåndinger. Dette hjælper dig til at få maksimalt ud af øvelserne. 

Øvelsen træner primært

Lår, balder, bryst, forside skulder og bagsiden af overarme.

Læs mere om, hvordan du vælger den rigtige elastik eller køb den og resten af udstyret her.

Gå videre til øvelse 7