Ha' det godt - Øvelse 5

Dato: Revideret 14. juli 2017 - første publicering 28. november 2007
Hjemmetræning med Lotte Paarup

I øvelse 5 styrker du mave og arme. Øvelsen laves på bolden med elastik og er sjov og effektiv

Udgangsstilling

Sæt elastikken fast med dørankeret i toppen af døren. Placer dig på en stor bold med ryggen til døren. Vikl elastikken omkring begge hænder og saml dem let strakt over hovedet. Læg dig nu på ryggen hen over bolden med benene let spredte. Lad fødderne få et godt fæste i underlaget.


Bevægelse

Træk armene ind over kroppen og løft samtidig overkroppen som var det en ganske almindelig mavebøjning. Kom tilbage til udgangsstillingen. Tænk på at du skal runde ryggen så meget som muligt, når overkroppen løftes. Dvs du skal fokusere på at føre dit brystben så tæt på kønsbenet som muligt. Jo mere du samler benene, jo mere udfordres din balance. Jo mere du spreder benene, jo lettere bliver øvelsen - dvs det bliver lettere at holde balancen.

Lig roligt på bolden, når du lave mavebøjningen, så du undgår at rokke fra side til side. Bevæg dig altid kontrolleret tilbage over bolden igen. Husk at trække vejret hele tiden, så dybt som muligt, og fuldend dine udåndinger. Dette hjælper dig til at få maksimalt ud af øvelserne. Her vil det helt specifikt hjælpe dig at ånde ind på vejen tilbage over bolden, og ånde ud når du løfter dig op og trækker i elastikken.

Øvelsen træner primært:

Mave og arme.

Læs mere om, hvordan du vælger den rigtige elastik eller køb den og resten af udstyret her.

Gå videre til øvelse 6