Ha' det godt - Øvelse 3

Dato: Revideret 14. juli 2017 - første publicering 28. november 2007
Hjemmetræning med Lotte Paarup

I øvelse 3 skal du bruge elastikken, og her træner du lår, balder, ryg, bagside skulder og overarme.

Udgangsstilling

Sæt elastikken fast med dørankeret i toppen af døren. Stil dig med front til døren og benene i hoftebreddes afstand. Gerne lidt bredere, og med lille udadrotation i hofteleddet (foto viser ikke præcist dette), dvs at tæer og knæ peger let mod siderne - det skal føles naturligt, når du bøjer og strækker i øvelsen. Vikl enderne af elastikken omkring hænderne, bøj albuerne og hold overarmene langs overkroppen. 


Bevægelse

Bøj i benene, så langt du kan komme ned, og gerne længere end foto viser – som om du skulle sætte dig på en taburet. Stræk samtidig armene bagud, så du kan mærke, at du bruger overarmens muskler. Kom kontrolleret op til udgangsstillingen igen. Lad ryggen forblive nogenlunde rank undervejs. Dit lændesvaj må gerne udlignes, så lænden bliver flad, og måske lidt rund, jo dybere du bøjer i hofterne.

Fokuser på bøjningen i hofterne, og lad sædeknuderne “dyppes” ned mod den usynlige skammel bag dig. Lad skuldrene være tunge ned i ryggen, og hovedet frit i forlængelse af rygsøjlen. Knæene skal pege i samme retning som tåspidserne hele tiden. Stå med vægten ligeligt fordel over dine fødder, og henover den enkelte fod. Husk at trække vejret hele tiden, så dybt som muligt, og fuldend dine uda°ndinger. Dette hjælper dig til at få maksimalt ud af øvelserne. 

Øvelsen træner primært:

Lår, balder, ryg, bagside skulder og overarme.

Læs mere om, hvordan du vælger den rigtige elastik eller køb den og resten af udstyret her.

Gå videre til øvelse 4.