Ha' det godt - Øvelse 11

Dato: Revideret 10. august 2017 - første publicering 28. november 2007
Ha' det godt - Øvelse 11

I denne øvelse holder du bolden mellem hænderne, det sikre, at du holder overkroppen stabil. Øvelsen er god for lår, balder, mave og ryg.

Udgangsstilling

Stil dig med fødderne i hoftebreddes afstand. Tag bolden i hænderne og hold den lige foran kroppen. 


Bevægelse

Træd et godt skridt tilbage på det ene ben, imens du bøjer lige ned i det forreste ben. Bliv dernede og drej overkrop og bold mod samme side som det forreste ben.

Drej tilbage til midten og saml til med det bagerste ben, så du kommer tilbage til udgangsstillingen.

Vær opmærksom på at holde hofter og bækken lige fremad og lige høje, når du drejer overkroppen. Så bruger du dine mavemuskler til at dreje overkroppen med - forestil dig at du har en skruestik i taljen.

Hold hele tiden knæ og tåspidser i samme retning, så du ikke vrider i knæet. Tænk på at bøje lige NED i det forreste ben.

Brug også her dine fødder aktivt, så de støtter både bevægelse og balance - måske kan du nærmest fornemme, at kraften kommer nede fra fødderne. Fortsæt til samme side og skift derefter til den anden.

Husk at trække vejret hele tiden, så dybt som muligt, og fuldend dine udåndinger. Dette hjælper dig til at få maksimalt ud af øvelserne.

Øvelsen træner primært

Lår, balder, mave og ryg (også god træning for dine fødder). 

Læs mere om, hvordan du vælger den rigtige bold eller køb den og resten af udstyret her.

Gå videre til øvelse 12.