Ha' det godt - Øvelse 10

Dato: Revideret 10. august 2017 - første publicering 28. november 2007
Ha' det godt - Øvelse 10

Nu skal du ned og ligge på bolden. Denne øvelse træner ryg, bagside skulder og bagside af overarme.

Udgangsstilling

Sæt elastikken fast med dørankeret i bunden af døren. Læg dig på maven henover bolden med benene let spredt (jo mere du spreder benene, jo lettere - og omvendt).

Fornem tæerne have et fæste i gulvet. Vikl enderne af elastikken omkring hænderne.

Lad meget gerne overkroppen starte bøjet ned over bolden, og vend tilbage hertil, hver gang (billedet viser ikke dette). 


Bevægelse

Løft overkroppen så HELE ryggen svajer og træk samtidig armene med tilbage. Fokuser på, at du ikke kun bruger din lænd, men også lader den øverste del af ryggen svaje og arbejde med.

Sørg for at trække med strakte arme. Tænk på at gøre hele kroppen lang, når du løfter – fra top til tå og helt ud i fingerspidserne.

Lad håndfladen vende nedad og tommelen mod siden, når du trækker i elastikken. Sænk kontrolleret overkroppen og armene tilbage til udgangsstillingen. Lad skuldrene være tunge ned i ryggen, og hovedet frit i forlængelse af rygsøjlen, uden trække bagover med hovedet.

Husk at trække vejret hele tiden, så dybt som muligt, og fuldend dine udåndinger. Dette hjælper dig til at få maksimalt ud af øvelserne. Her vil det helt specifikt hjælpe dig at ånde ind på vejen mod døren, og ud når du drejer væk. 

Øvelsen træner primært

Læs mere om, hvordan du vælger det rigtige udstyr eller køb det her.

Gå videre til øvelse 11.