Gode motionsformer - svømning

Dato: Revideret 5. juli 2010 - første publicering 21. februar 2008
svømning og gigt

Svømning eller vandgymnastik er nogle velegnede og alsidige former for motion, og de fleste mennesker kan dyrke dem, selvom de har gigt eller har lettere besvær i muskler og led. En tur i svømmehallen tæller med i den anbefalede daglige mængde motion og giver også styrke og smidighed i muskler og led.

Find en svømmehal med varmtvandsbassin

Du kan selv gå en tur i svømmehallen og dyrke motion, eller du kan følges med andre og gå på et hold, som træner i vand. Det kan være et svømmehold, et vandgymnastikhold eller et gigthold i varmtvandsbassin.

Se, om der er et varmtvandsbassin i nærheden af dig


Motion i vand for dig, der til tider har besvær i muskler og led

Når du dyrker motion i vandet, bliver de led og muskler, der er under vandet, ikke belastet så meget af din kropsvægt, som det er tilfældet ved motion på land. Derfor er motion i vand velegnet for dig, der har besvær i muskler, ryg og led.

Aquapunkt - gratis øvelser i din svømmehal

Gigtforeningen og Dansk Svømmebadsteknisk Forening har sammen lanceret AquaPunkt, der skal få danskerne til at træne deres ømme punkter, når de er i svømmehallen.

På Gigtforeningenshjemmeside kan du læse mere om aquapunkt, se træningsøvelser og finde de svømmehaller, som tilbyder øvelserne

Læs også: Aquapunkt.