Fødevarereaktioner

|
Kilde: www.gigtforeningen.dk
Dato: 19. februar 2008
gigt på grund af fødevarer

Mange tror, at de reagerer på noget i kosten, men det kan sjældent bekræftes ved undersøgelser. Der er derfor ingen grund til, at alle mennesker med gigt skal holde sig fra oksekød, rødvin, tomater, mælk, hvedemel, citrusfrugter eller andre fødevarer.

Der er dog nogle personer med gigt, der er overfølsomme over for fødevarer, som får det bedre af at udelukke visse fødevarer fra kosten.

Afprøvning af reaktioner på maden ved gigt

Det er et stort arbejde at opspore den eller de kritiske madvarer. Hvis man uafhængigt af sin gigtsygdom er overfølsom overfor madvarer, bør man naturligvis ikke spise det, man ikke kan tåle.

Hvis du ønsker at afprøve, om du får gigtsymptomer af fødevarer, kan du gøre det på følgende måde:


Før dagbog over kost og symptomer

Start med at skrive ned, hvordan symptomerne er på en almindelig blandet kost. Det skal skrives systematisk ned, så du senere kan sammenligne for at vurdere, om du har fået det værre eller bedre.

Smerter på en skala fra 1 til 10

Du kan tage tid på varigheden af morgenstivheden. Hvis du kan måle ændringer i ledhævelse, er det også en mulighed. Hvis du mærker variationer i, hvordan man fungerer, kan du også prøve at vurdere det på en skala fra 1 til 10 - for eksempel evnen til at gribe om en blyant eller en fyldt mælkekarton. Det kan også være gangdistancen, du måler.

  • Afprøv en fødevare ad gangen
  • Undlad at spise fødevaren i en periode. Ikke den mindste lille bid i mindst en uge - gerne en måned
  • Skriv ned, hvordan symptomerne er, når perioden er gået på samme måde som ovenfor nævnt
  • Spis derefter fødevaren i et par dage eller eventuelt en uges tid - det kan jo være, at reaktionen kommer langsomt. Beskriv symptomerne igen og sammenlign med, hvad der tidligere er skrevet
  • Nu kan det så vurderes, om symptomerne er blevet værre eller måske er uændrede.

Det er en god idé at gentage forsøget for at være sikker.