Lev sundt og forebyg sygdomme

Dato: 12. juni 2006
sund livsstil

I en international sammenligning har danskerne en høj gennemsnitlig levealder, og mange af os vil være både psykisk og fysisk friske langt over 80 års alderen. Andre bliver derimod syge og dør tidligt. Til en vis grad er tilfældigheder, miljøfaktorer og arv årsag hertil - dvs. noget vi ikke selv kan påvirke og ændre.

Naturligvis handler sundhed ikke kun om at forebygge sygdomme. Det gælder også om at mindske risikoen for invalidering, at være i god form, så man kan deltage i sjove aktiviteter sammen med sine børn eller venner, og at undgå for tidlig død pga. ulykker i trafikken og på arbejdspladsen, eller pga. misbrug.

Selv seksuelle vaner kan være afgørende for helbred og overlevelse. Her tænkes selvfølgelig på AIDS, men også på f.eks. klamydia, der kan føre til barnløshed.

De seneste 30 års medicinske forskning viser tydeligt, at en sund livsstil kan være med til at forebygge flere forskellige sygdomme, som forårsager døden før 65 års alderen. De to mest udbredte årsager til for tidlig død er hjerte-kar-sygdomme og cancer. Man kan ved livsstilsændringer mindske risikoen for dem begge.

Hvis man opdager en sygdom tidligt, er behandlingen ofte mere effektiv. Ved at opdage og behandle en symptomløs tilstand som højt blodtryk har man forlænget og forbedret livet for millioner af mennesker. Der findes flere undersøgelser til at opdage hjerte-kar-sygdomme samt et antal cancerformer.

At vurdere syns- og høreproblemer er en anden vigtig del af de undersøgelser, der findes for at hjælpe mennesker til en højere livskvalitet.

Nedenfor kan du læse seks af de mest grundlæggende regler for at leve et sundt liv. Det er enkle, men værdifulde forholdsregler, så man kan forbedre sit helbred såvel i nuet som i fremtiden:

1) Hold op med at ryge!

Hvis man vil forlænge sit liv, skal man undgå at ryge. Rygning er den mest udbredte årsag til for tidlig død. Der er ingen tvivl om sammenhængen mellem rygning og alvorlige sygdomme som hjerte-kar sygdomme og cancer i lungerne, munden, spise- og luftrøret, urinblæren og livmoderhalsen. Rygning fremskynder også ældningen af hud, knoglemasse og lunger. Læs om rygestop her.


2) Spis sundt!

Det er vigtigt, at spise en sund og varieret kost, som indeholder mange fibre, frisk frugt og friske grøntsager. Vær desuden tilbageholdende med fløde, smør, fede retter, kager og andre fødevarer med højt fedt- eller sukkerindhold.

På den måde holder man vægten nede og forebygger sygdomme som forhøjet kolesteroltal, diabetes 2, hjerte-kar-sygdomme osv. Læs om kost og ernæring her.

3) Dyrk motion!

Motion behøver ikke at indebære, at man dyrker hård sport flere gange i ugen. At gå eller svømme er udmærkede former for motion, der fører til en forbedring af både den psykiske og fysiske tilstand. Det vigtigste er blot, at du bevæger dig regelmæssigt, mindst fem gange om ugen, sammenlagt ca. 30 minutter om dagen.

Hvis du mangler tid, kan du også dele motionen op, så du er aktiv i 10 eller 15 minutter flere gange om dagen. Læs mere om motion her.


4) Drik alkohol med måde!

Hvis du drikker alkohol, så hold måde og sørg for, at umådehold ikke bliver en regelmæssig vane. Drik slet ikke, hvis du er gravid. Drik heller ikke, hvis du kører bil eller udfører andre opgaver, der kræver skærpet opmærksomhed. Søg hjælp, hvis du eller dine nærmeste tror, at du har alkoholproblemer. Få information om alkohol her.

5) Pas på vægten!

Sørg for at holde dig i form. Undgå at blive overvægtig, eftersom det er koblet til de fleste alvorlige sygdomme. Hvis du allerede er overvægtig, bør du forsøge at ændre dine kost- og motionsvaner. Læs mere om overvægt her.


6) Gå til kontrol!

Sørg for regelmæssig kontrol med hensyn til sygdomme. Ved et såkaldt "helbredstjek" kan man påvise de fleste sygdomme tidligt, mens de stadig er lette at behandle. Læs mere om helbredstjek her.