Forebyggelse af type 2-diabetes

Dato: Revideret 18. oktober 2017 - første publicering 3. juli 2006

forebyggelse af diabetes

Vores moderne livsstil betyder, at det er blevet vigtigere for mange danskere at forebygge type 2-diabetes. Kost, motion og livsstil er nøglen.

Hvordan forebygger man type 2-diabetes?

Type 2-diabetes kan forebygges med sunde vaner. Risikofaktorer som alder og arv kan du ikke ændre på, men type 2-diabetes kan også forebygges med en sundere livsstil.

Det anslås, at ca. 300.00 danskere har forstadiet til type 2-diabetes (prædiabetes), og at ca. 60.000 danskere endnu ikke ved, at de har type 2-diabetes.

Type 2-diabetes udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor er det vigtigt at skabe sunde vaner for hele familien.

En sund livsstil er, hvor du spiser sundt, bevæger dig hver dag og undgår rygning og overvægt.

Diabetes Foreningen anbefaler man følger KRAM-programmet, som består af:

  • K – kost: Spis sundt
  • R – rygning: Kvit cigaretterne, hvis du er ryger
  • A – alkohol: Begræns indtaget af alkohol
  • M – motion: Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Ved at være fysisk aktiv og spise sundt, kan du holde blodsukkeret nede. Hvis du samtidig undlader at ryge - eller holder op med at ryge - vil det også nedsætte risikoen for følger til sygdommen væsentligt.

Motion er mange ting, f.eks. at spadsere en tur, at gå op ad trapper, at ordne hus og have, at cykle og at lave gymnastik, så godt du kan.

Læs også: Forebyg type 2-diabetes med motion.

Hvem får type 2-diabetes?

Der er flere årsager til, at nogle mennesker udvikler type 2-diabetes, men både arvelighed og miljø er involveret – ofte i kombination.

Man har større risiko for at udvikle type 2-diabetes hvis:

  • Man er overvægtig og fysisk inaktiv.
  • Man har nære slægtninge (forældre/søskende) med sygdommen.
  • Man spiser for meget fedt og sukker.

Betydningen af usund livsstil

Hvis du generelt spiser for meget fedt og sukker, er overvægtig og ikke dyrker motion, er din risiko for at få type 2-diabetes forhøjet - særligt hvis du allerede siden din ungdom har haft en usund livsstil, og hvis du er genetisk disponeret til sygdommen.

Hvis din mad indeholder for meget sukker, skal kroppen producere tilsvarende store mængder insulin for at fjerne sukkeret fra blodet.

Kroppen kan ikke klare denne "overproduktion" af insulin efter en årrække, og blodets indhold af sukker bliver for højt, og der er så tale om type 2-diabetes.

En sund kost vil både have en positiv effekt nu og her, og samtidig vil det nedsætte risikoen for, at din type 2-diabetes udvikler sig til en insulinkrævende diabetes.

Læs også: Forebyg type 2-diabetes med sund kost.

Større risiko for følgesygdomme

Som diabetiker kan du opleve at få et dårligere helbred, hvis du ikke er opmærksom på at behandle sygdommen, f.eks. øger diabetes risikoen for åreforkalkning.

Blandt følgesygdomme af diabetes er:

  • Dårligt hjerte.
  • Blodpropper.
  • Nyresygdom.
  • Nedsat syn.

Desuden ødelægges nerverne, således at man får dårligere følesans.

Dette kan betyde, at man f.eks. ikke mærker det, hvis man har en sten i skoen, hvilket kan give store sår (diabetiske fodsår), der har svært ved at hele.

Gode råd til et godt liv med type 2-diabetes

  • Sørg for at din kost indeholder groft brød og grove grøntsager (f.eks. gulerødder, ærter og kål).
  • Spis mindst 600 gram frugt og grønt hver dag.
  • Spar på fedt, smør og olie.
  • Undgå for meget sukker.
  • Vær fysisk aktiv hver dag i mindst 30 min. 3-4 gange om ugen.
  • Hold op med at ryge.

Vaner er typisk noget, man har opbygget gennem mange år, og derfor er de svære at ændre fra dag til dag.

Hvis du synes, det er svært at komme i gang med en livsstilsændring, kan du hos lægen f.eks. få en henvisning til rygestopkurser, motion og diætist.

Hvis ikke blodsukkeret kan holdes nede med livsstilsændringer, er det vigtigt, at man kommer i medicinsk behandling for at forebygge følgesygdomme til diabetes.

Hvad er type 2-diabetes?

Diabetes er en kronisk sygdom, som kan ramme både børn og voksne, tykke og tynde. Type 2-diabetes er den mest udbredte diabetestype i Danmark og udgør ca. 80 % af det samlede antal diabetikere. 

Ved type 2-diabetes er kroppens følsomhed overfor insulin nedsat pga. overvægt, fysisk inaktivitet og usund kost - men sygdommen kan i mange tilfælde forebygges og behandles med motion og sund kost.

Insulinens funktion er bl.a. at sørge for, at det sukker, der kommer ind i blodet med drikkevarer og mad, optages i kroppens celler og forbrændes som energi. Når dette sker, falder blodsukkeret. 

Ved type-2 diabetes formår bugspytkirtlen ikke at danne tilstrækkeligt insulin til kroppens behov. Med tiden ødelægges de insulinproducerende celler, hvorfor mange diabetikere må overgå til behandling med insulin. 

Hvad er symptomerne på type 2-diabetes?

Symptomerne på type 2-diabetes er svage og udvikler sig langsomt over måneder og år. Hvis du har risiko for at udvikle sygdommen, bør du være opmærksom på følgende symptomer:

  • Øget træthed.
  • Øget tørst.
  • Hyppig vandladning.
  • Nedsat appetit.
  • Kløe omkring kønsorganerne.
  • Hyppigere infektioner i hud, mund eller skede.
  • Sår, der ikke vil hele.
  • Vægttab.

Det er vigtigt, at du får målt dit blodsukker hos din læge, hvis du er i risikozonen for at udvikle type 2-diabetes.

Med en tidlig diagnose har du chancen for at passe godt på dit liv. Du kan komme i relevant behandling og selv gøre en aktiv indsats for en bedre livskvalitet, et bedre helbred og undgå følgesygdomme.

Download kildematerialet fra Sundhedsstyrelsen her.

Artiklen er oprindeligt skrevet af læge Marietta Nygaard og læge Mads Radmer Jensen d. 3.7.2006.