Forebyg type 2-diabetes med sund kost

Dato: Revideret 18. oktober 2017 - første publicering 12. januar 2007
forebyggelse af diabetes

Hvis du har fået konstateret type 2-diabetes, er det vigtigt for dit helbred, at du spiser en sund og varieret kost med mange grøntsager.

En sund kost vil både have en positiv effekt nu og her, og den vil samtidig nedsætte risikoen for, at din type 2-diabetes udvikler sig til en insulinkrævende diabetes.

Kostråd til hverdag

Hvis du spiser sundt og varieret til hverdag, kan du godt tillade dig at "skeje ud" en gang imellem.

En hverdagskost for dig, som har type 2-diabetes, skal være:

  • Fedtfattig. Du kan enten købe fedtfattig mad eller sørge for at skære synligt fedt fra.
  • Rig på kulhydrater som f.eks. fuldkornsrugbrød, pasta, ris. Spar på juice, cornflakes og fede mælkeprodukter (½ liter magre mælkeprodukter dagligt anbefales dog også til diabetikere).
  • Rig på kostfibre f.eks. fra grove grønsager (kål, blomkål, løg, porrer, gulerødder) rugbrød, havregryn og tørrede bælgfrugter (gule ærter, linser, hvide og brune bønner). Disse produkter vil give et lavere og mere stabilt blodsukker efter måltidet.
  • Sukkerfattig. Sukkeret kan evt. erstattes af sødestoffer. 
  • Uden for meget salt. Ved at spise mindre salt sænkes blodtrykket, hvormed risikoen for hjerte-kar-sygdomme forebygges.
  • Fordelt over flere måltider og i mindre portioner i løbet af dagen: Måltider med jævne mellemrum giver dig et mere stabilt blodsukker. 

Desuden er mådehold med alkohol anbefalet, da alkohol får blodsukkeret til at falde og dermed gør det ustabilt.

Alkohol indeholder også en stor mængde kalorier, så hvis du skal tabe dig, kan alkoholen være med til at gøre det ekstra svært at komme af med de overflødige kilo.

Ligeledes anbefales rygestop, da rygning har en negativ effekt på blodkarrene og blodstrømningen.

Mange diabetesprodukter på markedet såsom "sukkerfri" produkter, er ikke nødvendigvis gavnlige i forhold til almindelige produkter indeholdende sukker, da disse ofte har et højt kalorieindhold.

Man kan sagtens nyde almindelige søde sager i hverdagen selvom man har diabetes - dog i begrænset omfang. 

Læs også: Disse fem madvarer hjælper mod diabetes.

Spar på fedtet

Overvægt spiller en stor rolle i udviklingen af type 2-diabetes hos i forvejen prædisponerede personer.

Fedtvævet (særligt omkring maven) udskiller nogle stoffer, som medfører en tiltagende nedsat insulin følsomhed i målcellerne (lever- og muskelceller).

Det medfører også øget glukoseproduktion i leveren, og hæmmer insulinudskillelsen i de insulinproducerende celler (betaceller) i bugspytkirtlen

Det er derfor vigtigt at spare på fedtet og dermed unødvendige kalorier, som netop kan bidrage til denne negative påvirkning af sygdommen.

Sådan kan du spare på fedtet

  • Brug så lidt fedtstof som muligt ved tilberedning af maden (og brug planteolie i stedet for smør).
  • Hæld stegefedtet væk.
  • Spis magert kød, fjerkræ, mager ost, alle slags fisk og æg.
  • Skær synligt fedt fra.
  • Drik mælk med lavt fedtindhold.
  • Undlad at bruge mayonnaise og færdige salatdressinger.
  • Se på varedeklarationerne og vælg de madvarer, der har det laveste fedtindhold.

Sund kost kan forhindre diabetiske følgesygdomme

En sund kost kan nedsætte din risiko for at udvikle én eller flere følgesygdomme, som type 2-diabetikere er mere udsatte for.

Disse følgesygdomme kan bl.a. omfatte:

Download kildematerialet fra Sundhedsstyrelsen her.

Artiklen er oprindeligt skrevet af Sanne Barthowiak d. 12.1.2007 og redigeret af lægefaglig konsulent Leif Skive d. 24.6.2010.