Forebyg type 2-diabetes med motion

Dato: Revideret 18. oktober 2017 - første publicering 11. januar 2007
diabetes 2

Der er flere gode grunde til at dyrke motion, f.eks. kan en halv times motion om dagen nedsætte din risiko for type 2-diabetes. Motion har også stor betydning for, hvor alvorligt sygdommen udvikler sig.

Type 2-diabetes og motion

Type 2 diabetes er en kronisk sygdom, der kendetegnes ved for lav insulinproduktion, nedsat insulinfølsomhed i kroppens celler og forhøjet blodsukker.

Hvert år rammers 28.000 danskere af sygdommen, og der nu er ca. 300.000 personer med sygdommen.

Tallet er fortsat stigende, hvilket bl.a. skyldes en kombination af nedsat fysisk aktivet og fed kost - overvægt er den vigtigste årsag til sygdommens udvikling.

Øget fysisk aktivitet og kost spiller en stor rolle i både behandlingen og forebyggelsen af type 2-diabetes.  

Alt bevægelse er godt

Motion er mange ting, f.eks. at spadsere en tur, at gå op ad trapper, at ordne hus og have, at cykle og at lave gymnastik, så godt du kan.

Motion kan nedsætte risikoen for type 2-diabetes på flere måder:

  • Motion påvirker dit blodsukker gunstigt. Når du bevæger dig, omsættes blodsukkeret til den energi, som du skal bruge under motion.
  • Motion giver dig bedre appetitregulation og forbedrer chancen for at opnå og fastholde et vægttab, bl.a. fordi dine celler - især i musklerne - bliver bedre i stand til at bruge sukkeret i blodet. Det hænger sammen med, at motion øger insulinfølsomheden, som igen gør at der er behov for mindre insulin, ligesom det insulin, som er til rådighed, rækker længere.
  • Blodsukker, blodtryk og kolesterol vil falde, når du taber dig.
  • Samtidig modvirker motion åreforkalkning, som er et stort problem for diabetikere.
  • Motion giver dig stærkere muskler og knogler, og det er i sig selv værd at opnå.
  • Øger dit velvære.

Du kan sagtens være fysisk aktiv i mindre bidder, f.eks. tre gange ti minutter om dagen. Det behøver ikke at være en halv time ad gangen.

Mad og motion kan holde din diabetes nede

Ved at spise sundere og være fysisk aktiv, kan du forøge din chancer for at opnå et blodsukker, der ligger så godt, at du ikke har brug for medicin, selvom du har diabetes 2.

Hvis du har fået konstateret type 2-diabetes for nylig, er det vigtigt, at du finder en god balance mellem mad, motion og medicin - dette vil hjælpe dig med at holde dit blodsukker, blodtryk og kolesterol nede.

Spørg din læge, hvis du er i tvivl om noget, men husk på, at det er dig, der har sygdommen, og derfor er det også kun dig selv, der kan påvirke sygdommen i hverdagen.

Download kildematerialet fra Sundhedsstyrelsen her.

Artiklen er oprindeligt skrevet af Sanne Barthowiak d. 11.1.2007, redigeret af lægefaglig konsulent Leif Skive d. 4.3.2009.