Vigtige næringsstoffer - Fedt

|
Kilde: Kost - adfærd - indlæringsevne af Frede Bräuner (2002)
Dato: 7. juli 2010
fedt som næringsstof

Fedt fungerer som brændstof og er en nødvendighed for, at kroppen kan optage og omsætte vitaminer og mineraler. Man anbefaler dog, at højst 30% af energimængden kommer fra fedt.

Mættede-, monoumættede- og flerumættede fedtsyrer

Fedt deles op i mættede fedtsyrer, monoumættede fedtsyrer og flerumættede fedtsyrer. Indtages der for store mængder fedt, oplagres det i fedtdepoter til senere brug. Man skal passe på for store mængder af de mættede fedtsyrer, der findes i mælkeprodukter og kødprodukter. De monoumættede og flerumættede fedtsyrer indeholder de essentielle fedtsyrer, der, som navnet antyder, er livsvigtige for organismen.

Navnlig unge piger, der for at slanke sig søger at undgå alt fedt, løber ind i mangelsygdomme. Det er i det hele taget svært at få nok af de essentielle fedtsyrer, der i øvrigt er skrøbelige, ikke tåler opvarmning og derfor ofte går tabt under madlavning.


Essentielle fedtsyrer

De essentielle fedtsyrer opdels i to familier:

  • fiskeolie og hørfrøolie (omega 3)
  • planteolie (omega 6).

De anvendes som byggematerialer i de såkaldte membraner, der danner cellernes vægge og skillerum. Lidt forenklet kan man sammenligne denne funktion med isoleringen omkring el-ledninger.

Fedtsyrerne har på samme måde som isolering en beskyttende og styrkende effekt på cellerne og nervebanerne. Mangler der isolering, sker der kortslutninger og fejlmeldinger i systemet, og det kan være en medvirkende årsag til forskellige former for nervesygdomme.

Paradoksalt nok kan mangel på essentielle fedtsyrer resultere i fedme og overvægt, da cellerne og hele forbrændingen er afhængig af stoffet.

Omega 3 hæmmer cancervækst, blodpropdannelse, eksem, psoriasis, astma, migræne, præmenstruelle problemer, menstruationssmerter og åreforkalkning.

Omega 6 virker stimulerende på kredsløbet, immunsystemet og nervesystemet. Det udvider blodkar, hæmmer blodpropdannelse, sænker blodtryk og nedsætter kolesterolniveauet i blodet.

Her finder du de essentielle fedtsyrer

De essentielle fedtsyrer findes hovedsageligt i fede fisk og i fede kerner, bl.a. i:

  • Fede fisk, som laks, sild, makrel.
  • Græskarkerner.
  • Solsikkekerner.
  • Hørfrøolie.
  • Tidselolie.
  • Rapsolie.
  • Olivenolie.
  • Majsolie.
  • Sesamolie.
  • Kæmpenatlysolie.
  • Valnødder.
  • Grønne grøntsager

Symptomer, der kan tyde på mangel på de essentielle fedtsyrer

  • Hårtab.
  • Tørt, skællet hår.
  • Træthed.
  • Irritabilitet.
  • Dårlig leverfunktion.
  • Hævede led.
  • Leddegigt.
  • Sklerose.
  • Epilepsi.
  • Gentagne infektioner.
  • Allergi.
  • Eksem og hudproblemer.
  • PMS (præmenstruelle problemer).
  • Menstruationssmerter.
  • Ufrugtbarhed.
  • Forhøjet kolesterol.
  • Hjerte-kar-sygdomme.
  • Vitamin og mineralmangel og symptomer herfra.

Læs om Vigtige næringsstoffer - Kulhydrater her 

Læs om Vigtige næringsstoffer – Proteiner her

Læs om Vigtige næringsstoffer – Kostfibre her

Information fra Sundhedsguiden

Denne artikel stammer fra bogen "Kost – adfærd – indlæringsevne" af Frede Bräuner. Indholdet er et udtryk for forfatterens egen holdning og erfaring.

Man bør altid kontakte sin læge, før man begynder at eksperimentere med eller vælger at udelukke visse fødevarer fra kosten. Man bør også tale med sin læge, om brug af kosttilskud.