Frugt og grønt til babyer

|
Kilde: Grøn Information, www.boernemad.dk
Dato: 21. September 2005
Frugt og grønt til babyer

Frugt og grønt til babyer

I dette afsnit kan du læse mere om frugt og grøntsager til dig og dit barn.

Frugt og grøntsager kan indgå i barnets kost fra 4 måneders alderen.
I starten som kogt mos og senere i små stykker. Når barnet kan tygge kan grøntsager også gives rå, i små bidder og som gnavestykker.

Frugtmos bør dog først introduceres, når barnet har vænnet sig til smagen af grød og grøntsagsmos .

Anbefalinger

Der er ingen anbefalinger for hvor meget frugt og grønt spædbarnet og det lille barn (1 - 2 år) skal have.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at:

  • Børn fra 4 - 10 år spiser 300-500g. 3-5 stk. frugt og grønt om dagen.
  • Børn fra 10 år samt voksne spiser 600g/6 stk. frugt og grønt om dagen.

NB! Kartofler tæller ikke med i ovenstående anbefalinger. 


Frugt og grønt i løbet af dagen

Her får du inspiration til, hvordan både du og dit barn får frugt og grønt nok i løbet af dagen.

Morgenmad

  • Frugt på morgenmaden.
  • Surmælksprodukter

Cornflakes, havregryn eller grød kan friskes op med f.eks. rosiner, æble, pære, banan, mandarin, ananas, hindbær, melon, svesker, kiwi, abrikoser.

  • Et glas juice (100 ml) tæller som 1 af de 6 om dagen uanset hvor meget man drikker. Spædbarnet bør kun få fortyndet juice/frugtsaft i små mængder.
  • Agurk, tomat eller peberfrugt til en ostemad
  • Marmelade på brødet

Frokost

  • Rugbrød med grønt som pynt - peberfrugt, rødbeder, asier, asparges, løg.
  • Agurk og tomat gives som tilbehør
  • Grønne rester fra aftensmaden gives som pålæg eller som salat tilsat kartofler, ris eller pasta.
  • Pitabrød, sandwich eller tortilla med fyld af grøntsager.
  • Frugt som pålæg - rosiner, banan, jordbær, kiwi, æble, figen.

Aftensmad og dessert

  • Grøntsager i supper, gryderetter, eller som tilbehør - enten som kogte eller rå (råkost)
  • Frugtgrød.
  • Frugtsalat.

Mellemmåltid/TV-hygge/børnefødselsdag

  • Frugttallerken - forskellige slags frugt skåret ud, så de er lige til at spise.
  • Grøntsagsstave evt med dip.