Modvirk knogleskørhed ved at spise frugt og grønt

|
Kilde: Science Daily
Dato: 5. februar 2015

knogleskørhed og kost

Kalium indholdet i grøntsager som kartofler, tomater og banan modvirker knogleskørhed viser ny netop offentliggjort undersøgelse.

Modvirk knogleskørhed ved at spise frugt og grønt.

Mineralsaltet kalium kan reducere risikoen for at udvikle knogleskørhed, også benævnt osteoporose, viser en ny undersøgelse, som netop er offentliggjort i tidskriftet Science Daily.

For første gang har forskere ved University of Surrey, under ledelse af Dr. Helen Lambert, vist at kalium reducerer knogleresorption (en udvanding som er det modsatte af absorbere), som er den proces som nedbryder og svækker knoglemassen.

Osteoporose er en sygdom, hvor knoglemassen nedbrydes hurtigere end den er i stand til at regenerere sig hos individet.

Kalium mineralsalt findes i store mængder i frugt og grøntsager, herunder i de mest gængse arter som banan, tomat og kartoffel. 

Foruden at vedligeholde sunde knogler reducerer en kalium rig diæt også mængden af kalk og andre vigtige stoffer som ellers udskilles i urinen.  

En typisk vestlig diæt er rig på protein, som kan forstærke nedbrydningen af knoglemasse og denne nye undersøgelser er en vigtig information om, hvordan man modvirker sådanne skadelige konsekvenser.

Ringe knogletilstand kan ramme alle, men er mest udbredt hos kvinder, og specielt hos kvinder over 50 år.

I England registreres der omkring 300.000 brud om året som kan tilskrives knogleskørhed med omkring 1.150 dødsfald om måneden som skyldes ondartede hoftebrud.

Umiddelbart estimeres det, at de samme tal i Danmark udgør cirka en tiendedel.    

Læs mere om: mineralsaltet kalium ved Radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen.