At tale til spædbørn har betydning for børnenes udvikling

Dato: 19. februar 2014
spædbørn

At tale til spædbørn har væsentlig betydning for børnenes senere resultater i skolen viser studier foretaget i Californien.

At tale til spædbørn har væsentlig betydning for børnenes senere resultater i skolen viser studier foretaget i Californien

Ifølge børnepsykologer er det vigtigt at tale direkte til spædbørn/småbørn eller læse godnathistorier, da det har en direkte indflydelse på, hvor godt de vil klare sig i skolen, og muligvis også på deres muligheder senere i livet.

Samtidig advarer børnepsykologer mod brugen af TV og iPads som babysitter.

En serie af studier har vist, at direkte verbal interaktion på daglig basis med børn så små som 18 måneder, kan fremme deres uddannelsesmæssige færdigheder i 8 års alderen, som vil gavne dem for livstid.

Men der skal tales direkte til de små snarere end at de overhører konversation mellem voksne.

Hverken at se TV eller leg med iPad viser nogen positiv effekt og kan i nogle tilfælde sætte barnet tilbage uddannelsesmæssigt fremhæver forskerne.

Videnskabeligt er sagen klar.

”At give småbørn indlæringsmuligheder under deres første leveår er ligeså vigtigt som barnets øvrige pleje” - fremhæver Professor Anne Fernald fra Standford Universitetet i Californien.

Læs mere om forskningsresultaterne i avisen The Independent.