5 tips til at undgå skiskader og senere slidgigt

Forfatter: Redaktionen
|
Kilde: www.gigtforeningen.dk
Dato: Revideret 6. marts 2017 - første publicering 17. januar 2011
Træning og forberedelse er opskriften på at undgå skiskader

Danmarks Skiforbund, DFDS Seaways og SOS International er nu gået sammen om en ny kampagne, som skal øge sikkerheden for de skirejsende.

Det er sæson for skiferier, og mange danskere kommer hvert år hjem med skader. De fleste er ikke klar over, at skader på led, udvikler sig til slidgigt. En ny kampagne skal øge sikkerheden for de skirejsende.

Følg disse 5 tips og undgå skiskader

  1. Forbered dig i god tid med målrettet træning
  2. Vælg korrekt skiudstyr ud fra fysik, teknik, køn og alder.
  3. Få checket dine bindinger og afprøv dem med Selvtesten – uanset om du ejer, låner eller lejer dine ski.
  4. Løb knævenligt på ski
  5. Følg færdselsreglerne og undgå kollisioner.

Ofte skiskader på korsbånd

Ved skiløb er den hyppigste skade brud på knæets forreste korsbånd. Det sker ved fald, hvor skibindingerne ikke udløses.

Sådan en skade kræver som regel både operation, lang tids genoptræning, risiko for nedsat funktionsevne - og altså senere slidgigt.

- De fleste skiskader er selvforskyldte og kan undgås, blot man følger nogle få og simple råd,” understreger Lene Witte, tidligere direktør i Gigtforeningen

Skiskader giver slidgigt

- Det er rigtigt fornuftigt med en kampagne, der skal øge sikkerheden på ski. Risikoen ved de mange årlige skiskader er nemlig ikke kun, hvad man umiddelbart ser, men også risikoen for at udvikle gigt på sigt, siger Lene Witte, og fortsætter

- Skiløb indebærer stor risiko for ledskader. Det er vigtigt at undgå at blive skadet på skituren, da langt de fleste ledskader udvikler sig til slidgigt. Man opdager det bare først 10-12 år efter, at skaden er sket. Det skyldes, at en skade altid ændrer belastningsforholdet i det skadede led, og så udvikler slidgigten sig. Brusken i leddene bliver ødelagt, og i værste fald bliver det nødvendigt med en operation.