Spis dig rask med kokosolie og gurkemeje

Dato: 7. november 2017
Bone Broth

Du kan holde mange sygdomme fra døren, hvis du kaster dig over Functional Foods

Mange af de fødevarer, som vi spiser, er i virkeligheden ikke særlig gode for kroppen. De er fyldt med tilsætningsstoffer og belaster kroppen, så vi kan blive mere syge.

En af de nyeste bevægelser inden for kost og ernæring er Functional Foods – altså madvarer, der gavner kroppen.

Rene fødevarer med gavnlige effekter

Functional Foods er rene fødevarer. De er kendt for at have særlige egenskaber, der virker sundhedsfremmende.

- Functional Foods er egentlig bare helt almindelige fødevarer og fremstillede produkter og som menneskeheden har kendt og brugt altid. Det er medicin forklædt som lækker mad, fortæller Anne Iben Hollensberg, speciallæge i almen medicin.

Hun fortsætter:

- Det er fødevarer, der har særlige potente og specifikke kvaliteter. Via deres naturlige indhold eller under tilberedning, får de særlige gavnlige egenskaber. Det er mad, vi kan spise som en del af den almindelig daglig kost. Med begrebet Functional Foods kommer der en viden og indsats på fødevarer, der kan bruges målrettet og specifikt for at opnå nogle resultater helbredsmæssigt.


Functional Foods undersøger gamle fortællinger

Det har længe været almindeligt kendt, at nogle urter også virker som medicin. Med den teknologi, som der er til rådighed nu, har eksperter undersøgt nogle af den slags fødevarer. Det betyder, at der nu er en biokemisk forklaring på, hvordan fødevarerne virker.

- Vi begynder at kunne kortlægge de mange felter som for eksempel gurkemeje virker på. Og det bekræfter hvad de gamle overleverede historier fortalte, og som den fortsatte daglige brug også har vist os, siger Anna Iben Hollensberg.

Genopbyg din krop indefra

Functional Foods er især noget, som man kan bruge i perioder, hvor man har særlige behov. Det kan være i eksamenssituationer eller andre perioder med meget stress. Her kan man hjælpe sig selv ved at spise mad, der virker antiinflammatorisk, beroligende, styrkende og opbyggende.

Functional Foods kan ligeledes hjælpe kroppen, hvis man har en autoimmun eller degenerativ sygdom. Autoimmune sygdomme er sygdomme, der opstår, når immunforsvaret angriber kroppens væv. Degenerative sygdomme er sygdomme, hvor kroppens væv eller organer ændrer struktur eller funktion. Det kan for eksempel være diabetes, hjertekarsygdomme eller cancer.

Hvis man lider af en degenerativ sygdom, kan man bremse den negative udvikling med medicin. Men medicin kan ikke opbygge og genvinde af kræfterne, vævet og vitaliteten. Det kan man kun gøre ved at tilføre kroppen næring, der kan bruges i hver enkelt celle.

- Alle de nye celler, der skal bygges op, bliver helt enkelt ikke bedre end de ’bygningsmaterialer’ vi sørger for at give kroppen. Den viden om, at man kan bygge nye stærkere celler, er en tanke der betyder, at mange, der måske tænker, at de er kroniske syge, kan se meningen i at begynde at vælge sund mad lavet af rene råvarer, forklarer Anna Iben Hollensberg.


5 Functional Foods og deres effekt

5 functional foods

De mange Functional Foods har forskellige egenskaber. For nogen vil det give mening at spise én slags, mens andre vil have mere gavn af en anden slags. Her er en liste over fem Functional Foods, og hvordan de gavner.

1. Gurkemeje

De fleste kender gurkemejens insisterende gule farve og markante smag. Inderne har længe brugt den som både energigiver, i skønhedspleje og i sygdomsbehandling. En enestående alsidighed gør den lille rod til noget helt unikt for blandt andet antiinflammation, smerter og led.

2. Kokosolie

Kokosolie beskytter din hjerne, hjerte og tarm. Den indeholder nemlig masser mellemkædede mættede fedtsyrer, der er gode for kroppen. De er nemme for kroppen at optage og kan let omsættes til nervebeskyttende ketonstoffer. Forskning peger i retningen af, at kokosolie har en række positive sundhedseffekter i forbindelse med Alzheimers, cancer, hjerte-kar-sygdom, type 2-diabetes, ved vægttab og bakteriebekæmpelse.

3. Bone Broth

Bone broth er en kraftfulde drik, der nærer, opbygger og heler. Den indeholder en unik kombination af letoptagelige næringsstoffer som aminosyrer, mineraler og glucosaminer. Det styrker bindevæv, knogler, negle, hud og immunforsvar. Men det kan også bruges ved autoimmune sygdomme, allergier, stress og tarmsygdomme.

4. Korsblomstrede grøntsager

Broccoli, blomkål, rosenkål er nogle af de bedste grøntsager til at forebygge og bekæmpe sygdom. En af de mest kendte fordele er deres anti-cancer-egenskaber på grund af indholdet af glucosinolater. Andre stoffer i kål har vist sig at være beskyttende for nerveceller og hjælper kroppen at skaffe sig af med hormonaffaldsstoffer.

5. Probiotika & præbiotika

Probiotika og præbiotika er naturlige bakterier, der holder tarmen sund og rask. Vælger du de rigtige fødevarer, kan det gøre underværker for dit helbred. For eksempel har dine tarmbakterier stor indflydelse på din hjernes kemi, psyke og udvikling af Alzheimers.

En god tarmflora beskytter mod allergier, inflammation og smerter, sikrer et godt næringsoptag og stabiliserer stort set alle regulerende systemer i kroppen, så der er ro.

Lær at bruge Functional Foods

Ny bogserie fra Muusmann’sundhed sætter fokus på Functional Foods. Bøgerne giver en gennemgang af fødevarerne, deres næringsindhold og medicinske egenskaber. Du kan også lære om Functional Medicine, og så er der masser af familievenlige opskrifter i dem. 

Læs mere om bøgerne her: www.muusmann-forlag.dk