Én cigaret om dagen øger risikoen for hjertekarsygdomme med 50 %

|
Kilde: The BMJ
Dato: 29. januar 2018
Én cigaret om dagen øger risikoen for hjertekarsygdomme med 50%

Ifølge studiet vil mænd, der ryger én cigaret om dagen have 48 % større risiko for at udvikle hjertekarsygdomme, mens kvinders risiko stiger med 57 % sammenlignet med ikke-rygere.

Én cigaret om dagen øger risikoen for hjertekarsygdomme og slagtilfælde med ca. 50% i forhold til dem som aldrig ryger. Det fortæller forskere i et nyt stort studie, der blev offentliggjort i den medicinske journal BMJ.

Noget af det, der overraskede forskerne, var at selv om en storryger skærer ned fra 20 om dagen til 1 om dagen, er risikoen for hjertekarsydgomme og slagtilfælde kun godt og vel halveret for mænd, mens den for kvinder nedsættes med ca. 70%.

- Vi har vist, at en stor andel af risikoen for hjertekarsygdomme og slagtilfælde kommer af at ryge bare et par cigaretter om dagen [...] Det kommer sikker som en overraskelse for mange mennesker. Men der er også biologiske mekanismer, der kan hjælpe med at forklare den uventede høje risiko forbundet med et lille forbrug af cigaretter, siger Allan Hacksaw fra UCL Cancer Institute ved University College i London.

Hjertekarsygdomme - ikke kræft - har den største dødelighedsrisiko ved rygning, da det forårsager ca. 48% af ryger-relaterede tidlige dødsfald.

Læs også: Sådan skader rygning dit hjerte.

Det er ikke nok at ryge mindre

Antallet af rygere i Danmark er stagneret. I dag er der ca. 16% der ryger hver dag, og 5% som kun ryger nogle gange.

Forskningen er baseret på 141 studier fra 1946-2015, og analysen viser, at hvis en gruppe på 100 midaldrende personer ryger 20 cigaretter om dagen, at ca. 7 personer vil få et hjerteanfald eller slagtilfælde. Selv hvis gruppen skar drastisk ned til én cigaret om dagen, ville 3 stadig få et hjerteanfald.

- Der har været en trend i flere lande, hvor storrygere har skåret ned på deres forbrug, i den tro at det ville være nok, hvilket er rigtigt i tilfælde af kræft [...] Men det gælder ikke for disse to almindelige sygdomme [hjertekarsygdomme og slagtilfælde], som de har større risiko for at få [...] De bliver nød til at stoppe helt, siger professor Allan Hackshaw fra Cancer Institute ved University College London og hovedforfatter af studiet til BBC.

I 2013 anbefalede National Institute for Health and Care Excellence briterne til at begrænse deres cigaretforbrug, f.eks. med hjælp fra nikotinprodukter, såsom nikotintyggegummi og nikotinplaster fremfor at opfordre befolkningen til komplet rygestop.

Nu advarer flere eksperter, at man ikke kan fjerne risikoen for ryger relaterede lidelser ved blot at skære ned på forbruget.

Studiet viste, at mænd som røg én cigaret om dagen, havde 48% større risiko for at udvikle hjertekarsygdomme, mens kvinders risiko steg med 57% sammenlignet med ikke-rygere.

Mænd og kvinder der røg én cigaret om dagen havde også hhv. 25 % og 31 % større risiko for at få et slagtilfælde end ikke-rygere.

Læs også: Hvilke kvinder har risiko for hjertekarsygdomme?

Ikke spild at nedsætte forbruget

Selvom forskerne anbefaler et fuldt rygestop, mener Paul Aveyard, professor i adfærdsmedicin ved Oxford University, at man ikke skal holde rygere fra blot at skære ned på deres forbrug, da et nedsat forbrug ofte fører til fuldt rygestop.

- De som forsøger at skære ned ved hjælp af nikotin, hvad enten det drejer sig om nikotin erstatning eller e-cigaretter, er mere tilbøjelige til at stoppe og dermed reducere deres risici ved rygning, udtaler Paul Aveyard til BBC.

Dette er en holdning som deles af Public Health England, hvor lederen af tobak, Martin Dockrell, udtaler følgende:

- Denne undersøgelse øger mængden af de voksende beviser, der fortæller os, at det at skære ned til kun én cigaret om dagen stadig giver en betydelig risiko for hjerteanfald og slagtilfælde. Det bedste du kan gøre er at stoppe helt, siger Martin Dockrell.

Kend symptomerne på slagtilfælde

Det er vigtig at kunne genkende symptomerne på et slagtilfælde og reagere hurtigt.

En del af symptomerne er fælles for mænd og kvinder, men kvinder kan også have en række symptomer, som er langt mere diffuse og som man ikke umiddelbart tænker. Fælles for begge køn er:

  • Pludselig opstået følelsesløshed i ansigt, arm eller ben – oftest kun i den ene side af kroppen
  • Pludselig opstået forvirring, problemer med at tale eller forstå hvad der bliver sagt
  • Pludselig opstået problemer med synet på det ene eller begge øjne
  • Pludselig opstået problemer med at gå, svimmelhed, at holde balancen eller med at koordinere bevægelser
  • Pludselig kraftig hovedpine uden grund

Særlige symptomer på slagtilfælde hos kvinder:

Dertil oplever kun hver tredje kvinde smerter i brystkassen ved et hjerteanfald. Symptomerne optræder nogle gange alene og nogle gange sammen, men kan nemt opfattes som noget andet, da de både kan optræde i hvile, ved psykisk stress og ved fysisk aktivitet.

Læs også: Kvinders symptomer på hjertekarsygdomme.

Få hjælp til dit rygestop

Et rygestop forbedrer dit helbred næsten øjeblikkeligt. Allerede indenfor 20 minutter kan man se de første tegn.

Det er ikke ualmindeligt, at det kræver et par forsøg, før man endelig kan kalde sig røgfri. Men hvis du får hjælp til dit rygestop, er du kommet et langt stykke hen ad vejen.

Læs også: 6 forskellige metoder til rygestop.

Det er særligt pga. de mange ubehagelige abstinenser, at mange hurtig falder i og begynder at ryge igen. Men ønsker man hurtigt at reducere sin risiko for hjertekarsygdomme, er det nødvendigt med et fuldt rygestop.

5 gode råd til at komme i gang med dit rygestop

Når du vil i gang med et rygestop, er det vigtigt at din beslutning er velovervejet. Du skal være forberedt på, at det kan blive svært, og at du skal lægge en række vaner om.

  1. Fastsæt en stopdag: Det giver dig noget konkret at holde dig til.
  2. Lav om på dine vaner og rutiner: Tag f.eks. opvasken efter maden frem for at ryge.
  3. Forbered dig på, at du vil få abstinenser: Kend dine abstinenser, og hold fast.
  4. Benyt dig af rygestop hjælpemidler: Nikotin produkter, apps, hypnose etc.
  5. Undgå at tage på efter dit rygestop: Rygning øger din forbrænding, og rygestop kan ofte give trang til søde sager.

Læs også: Sådan takler du rygestop abstinenser.