7 fordele ved at træne udendørs om vinteren

|
Kilde: Huffington Post
Dato: 14. november 2017
Ryk din træning udenfor

Træner du i kulden, bliver du både gladere og øger din forbrænding.

Tanken om at træne udendørs om vinteren ligger ikke ligefrem og lokker. Det er koldt og vådt, men faktisk er der masser af grunde til, at du skal blive ved med at træne udendørs, selvom temperaturen bliver lavere og eftermiddagen mørkere.

Mange af os tænker måske også, at det kan være lidt farligt at træne udendørs om vinteren, men hvis du har nok tøj på og undgår glatte veje, er der ingen ko på isen.

Så hvis du ellers kan trække dig selv op af sofaen, er der masser fordele ved at rykke din træning ud i kulden.

Læs også: Vintermotion - Inspiration til indendørs- og udendørs motion.

1. Du øger din forbrænding

Når kroppen skal regulere temperaturen for at tilpasse sig til omgivelserne, forbrænder du flere kalorier. Præcis hvor meget afhænger af kulden og din vægt. Det er også god motivation til at komme ud, hvis du ved, at din træning er mere effektiv.

Læs også: BMI Beregner - Find din idealvægt.


2. Det styrker dit hjerte

Kulden får også dit hjerte til at arbejde hårdere for at få blodet rundt i kroppen. For et usundt hjerte, der i forvejen er stresset, er det ikke sundt. Men er du vant til at træne, kan det gøre din hjertemuskel endnu stærkere.

3. Det får dig til at drikke mere vand

Hvis du vil minimere skaderne af at træne i kulde, er det vigtigt at få nok vand. Kroppen sveder lige så meget som den plejer, men sveden fordamper hurtigere i den kolde, tørre luft.

Sørg for at drikke vand både før, under og efter træningen, så du kan beskytte din krop.


4. Du bliver mere tolerant overfor kulde

Det kan føles direkte smertefuldt at bevæge sig ud, når du skal træne udendørs for første gang i kulden. Men over tid bliver det nemmere.

Du skal også tilpasse dine forventninger til din træning. I starten kan du nemlig ikke præstere lige så meget som normalt. Tænk over, at du skal være lige så træt, som du plejer og ikke på, at du skal have løbet lige så langt eller lige så hurtigt.

5. Du husker at varme op

God opvarming er helt afgørende for at komme i topform, og det er endnu vigtigere, hvis det er koldt. Har du varmet ordentligt op, undgår du forstrækninger, forvridninger eller at ødelægge noget i kroppen.

Træner du i koldt vejr, bliver du knivskarp til at varme op, så din krop får en ordentlig temperatur, inden du giver dig i kast med træningen.

Læs også: Motion styrker dit immunforsvar.


6. Du tanker op på D-vitamin

Det kan godt være, at det er koldt, men du får stadig D-vitamin fra solen. Mange af os får alt for lidt D-vitamin om vinteren, fordi det er mørkt de fleste af døgnets timer, men det kan du lave om på.

Husk at bruge solcreme, hvis solen skinner. Du kan nemlig også få solskader, selvom termometeret ikke viser sommertemperaturer.

Læs også: D-vitamin mod vinterdepression.

7. Du bliver gladere

Træner du i kulden, kan det også give dit humør et skub i den rigtige retning. Når kroppen skal holde sig varm, producerer du flere endorfiner, og det gør dig glad.

Så nu er det bare på med løbeskoene og ud inden det bliver mørkt.