Inkontinens - blæretræning

Forfatter: Trine Brøndsted
Dato: 30. januar 2012
http://cdn.sundhedsguiden.dk/inkontinens-voksen_blaeretraening[1].jpg

Hvis man lider af stressinkontinens, urgeinkontinens eller en kombination af de 2 typer (blandet inkontinens), kan det være en løsning at træne blæren. Din læge eller en fysioterapeut kan hjælpe med at tilrettelægge det helt rigtige træningsforløb

Hvordan kan det hjælpe at træne blæren

Blæretræning kan hjælpe på følgende måder:
  • Forlænge tiden mellem badeværelse ture.
  • Forøge mængden af urin din blære kan holde.
  • Forbedre din kontrol over trang til at tisse.

Sådan kommer du i gang

Tal med din læge om hvordan du kan komme i gang med at træne din blære. Han eller hun kan bede dig om at føre en dagbog, hvor du registrerer hvor meget og hvor ofte du tisser. Denne information vil hjælpe din læge med at lave en plan, der passer til dig.

Blæretræningsmetoder

Her kan du se tre blæretræningsmetoder. Din læge kan anbefale 1 eller flere af disse metoder til at hjælpe med at kontrollere din inkontinens.

Knibeøvelser

Det er øvelser, der bidrager til at styrke de muskler, du bruger til at stoppe strømmen af urin.

Læs mere om hvordan du laver knibeøvelser her

Forsinkelse af vandladning:

Nogle mennesker, der har urge-inkontinens kan lære at udskyde vandladning, når de føler trang.
Du begynder ved at forsøge at holde urinen i 5 minutter hver gang du føler en trang til at tisse. Når det er nemt at vente 5 minutter, kan du forsøge at øge den tid til 10 minutter, indtil du tisser hver 3 til 4 timer. Hvis du føler trang til at tisse før tid, kan du prøve afspændingsteknikker. Træk vejret langsomt og dybt. Koncentrer dig om din vejrtrækning, indtil trangen går væk. Knibeøvelser kan også hjælpe med at kontrollere vandladningstrangen

Planlagt toiletbesøg

Nogle mennesker styre deres inkontinens ved at gå på toilettet efter en tidsplan. Det betyder, at du går på toilettet på bestemte tidspunkter, uanset om du føler trang eller ej. For eksempel kan du starte med at gå på toilettet hver time. Derefter kan du gradvist øge tidsintervallet, indtil du finder en tidsplan, der virker for dig.

Blæretræning tager tid

Husk, at blæretræning kan tage 3 til 12 uger. Under træningsforløbet bør du fortsat føre dagbog over dine toiletbesøg og hvor ofte du oplever urinlækager, så du og dine læge, kan se om træningen hjælper. Du skal ikke miste modet, hvis det tager tid før du ser resultater, eller hvis du stadig oplever nogen inkontinens.

Hvad kan jeg ellers gøre for at hjælpe mig selv?

For nogen kan det hjælpe at ændre lidt i sin kost. Alkohol, koffein og fødevarer som indeholder meget syre (f. eks tomat og citrusfrugter) og stærkt krydrede fødevarer, kan irritere din blære. Tal med din læge, hvis du tror, at din kost påvirker din inkontinens.

Overvægt kan påvirke inkontinens, så vejer du for meget kan det hjælpe at tabe sig.

Hvor meget drikker du før du går i seng? Lider du af natlig vandladning kan det hjælpe at drikke mindre før sengetid.

Læs mere om natlig vandladning her.