Vitaminer hjælper immunforsvaret

Forfatter: Trine Brøndsted
|
Kilde: Harvard Health Publications, Biokemisk Forening
Dato: 4. oktober 2012
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/vitaminer_mineraler/Vitaminer_mineraler--immunforsvar.jpg

Det er et følsomt emne at fremhæve vitaminer eller fødevarer, som kan gavne immunforsvaret og styrke helbredet. Kosttilskud kan ikke bruges som en quick fix, men gennem en sund og varieret kost, kan du sikre dig, at du ikke lider af vitamin- og mineralmangel og dermed har et svagere immunforsvar. Her har vi samlet en oversigt over nogle af de vitaminer og sporstoffer, som har en gavlig effekt på immunforsvaret.

Det er et følsomt emne at fremhæve vitaminer eller fødevarer, som kan gavne immunforsvaret  og styrke helbredet. Kosttilskud kan ikke bruges som en quick fix, men gennem en sund og varieret kost, kan du sikre dig, at du ikke lider af vitamin- og mineralmangel og dermed har et svagere immunforsvar. Her har vi samlet en oversigt over nogle af de vitaminer og sporstoffer, som har en gavlig effekt på immunforsvaret.
I følge Sundhedsstyrelsen er det ikke nødvendigt at tage kosttilskud, hvis man spiser en sund og varieret kost. Vitaminpiller og kosttilskud, kan være gavnlige hvis din livsstil eller kost gør, at du ikke får dækket dine behov.

Læs også: Sådan styrker du dit immunforsvar
 

A -vitamin

Det har længe været kendt , at A-vitamin spiller en rolle ved infektioner. A.vitamin spiller en rolle i visse underkategorier af T-celler, B-celler og cytokiner, i umminforsvaret. Hvis man mangler A-vitamin svækkes immunforsvaret og risikoen for at få smitsommesygdomme øges.

A-vitamin findes ilLever, nyre, mælk, smør, margarine, æg, grønne bladgrøntsager, abrikoser. Som et forstadium (karotin) i gulerødder
 

B-vitamin

Undersøgelse på mus viser at B2 øger modstanden mod bakterielle infektioner hos mus. Mangel på B6 vitamin kan muligvis undertrykke immunforsvaret mulighed for at regere. Hvis man tager modereate doser af B6 for at genoprette et underskud af B-vitamin har det en gavnlig effekt, men megadoser af B6 kan derimod få svulster til at vokse.

B2 ( Riboflavin) findes i lever, nyre, mælk, ost, æg, grønne bladgrøntsager, fuldkornsprodukter, nødder, ærter, bønner
B6 Forekommer i de fleste fødevarer, især hvis de er rige på andre B-vitaminer, kylling, fisk, fuldkornsprodukter, bananer, ærter, bønner, lever, gær, æg, mejeriprodukter
 

C –vitamin

C-vitamin (Askorbinsyre) findes i meget høje koncentrationer i immuncellerne og de opbruges hurtigt, hvis man f. eks har en infektion. Nobelprismodtageren Linus Pauling hævdede, at store mængder C-vitamin kan forhindre eller forkorte forkølelser, Men ikke alle er enige og det har været vanskelig af påvise tesen efterfølgende.

C-vitamin findes i Citrusfrugter, hyben, anden frugt, friske grøntsager, kartofler
 

D-vitamin

D-vitamin er det helt store vidundervitamin for tiden. Forskning viser , at D-vitamin fungerer som trigger for immunforsvare. Man kan sige, at hvis immunforsvaret er en bil, så er D-vitamin batteriet i bilen, er batteriet tomt kan bilen ikke starte. Undersøgelser blandt kritisk syge børn viser, at de mest syge børn, som havde de længeste og mest komplicerede sygdomsforløb havde de laveste niveauer af D-vitamin i kroppen. Dog viser en netop offentliggjort undersøgelse, at personer som indtog ekstra d-vitamin ikke havde færre tilfælde af forkølelse og influenza end placebogruppen, Undersøgelsen stammer fra New Sealand. Noget tyder på, at vi i Danmark har en tendens til at få for lidt D-vitamin.

Vi får primært vores D-vitamin via solens stråler, men også fra  fiskelevertran, mælk og æggeblomme. .

Læs også : Sundhedstyrelsen anbefalinger – hvem skal have ekstra d-vitamin
 

E-vitamin

E-vitamin har en evne til at boste dele af immunforforsvaret, som forringes med alderen. Et Forsøg med at give ældre mennesker på et plejehjem E-vitamin viste , at det kan have en gavnlig effekt i forhold til at mindske risikoen for at blive forkølet, men i forsøget havde E-vitamin tilskud ingen målbar effekt på influenza.

E-vitamin findes i vegetabilske olier, æg, hvedespirer, sojabønner, grønne bladgrøntsager, fuldkornsprodukter
 

Zink

Zink er et sporstof, som er afgørende for celler i immunsystemet. Zinkmangel påvirker T-celler og immuncellers evne til at fungerer efter hensigten. Selvom det er vigtig at få nok Zink kan for meget zink have den direkte modsatte effekt på immunforsvaretinc.

Zink findes i fisk og skaldyr, kød, nødder, æg, fuldkornscerealier, bønner, fjerkræ
 

Selen

Selen er et sporstof, som har mange kendte gavnlige virkninger, det forebygger og virker helbredende på kræft, det forebygger hjerte-kar sygdomme, det styrker immunforsvaret (især mod virus), det hjælper mod betændelsessygdomme (leddegigt, atsma), det er væsentligt for forplantningen, det hjælper mod tungmetal forgiftninger, og det indgår i både DNA-syntesen og thyroidstofskiftet. I Europa indtager vi ikke nær så meget Selen som i USA og nogle forskere taler varmt for, at vi skruer op for indtaget.

Selen findes i Skaldyr og fisk, kød, fuldkorns-cerealier, mælk