Vitaminer

Dato: 14. oktober 2003
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Her finder du informationer om Vitamin- og mineral. Symptomer på Vitaminer . Behandling af - og forebyggelse af vitaminerl. kost- motion - sundhed

Vitaminer

Forekomst

Funktion

Mangelsymptomer


A
(retinol)

Lever, nyre, mælk, smør, margarine, æg, grønne bladgrøntsager, abrikoser. Som et forstadium (karotin) i gulerødder

Kræves for at huden og slimhinderne kan danne nye celler og til øjets funktion. Forbedrer mørkesynet


Ru og tør hud. Mindsket modstandskraft mod infektioner. Forringet mørkesyn


B1
(tiamin)

Svinekød, fuldkornsprodukter, ærter, æg, kartofler, fisk, mejeriprodukter

Nødvendigt for en god nervefunktion. Påvirker dermed også hjernens og musklernes funktion

Forandringer i hjertemusklen ( Forstørret hjerte ) ved forstyrrelser i næringstilførslen, prikken i hænder og fødder (hvilket i svær form kaldes beriberi), psykisk forvirring, depression, træthed, forringet muskelkoordination


B2
(riboflavin)

Lever, nyre, mælk, ost, æg, grønne bladgrøntsager, fuldkornsprodukter, nødder, ærter, bønner

Deltager i kroppens omsætning af kulhydrater og protein. Opretholder også en god tilstand i hud og slimhinder


Sprukne læber, sår på tungen, hududslæt


B3
(niacin)

Fisk, kød, fuldkornsprodukter, gær, mælk, ost, æg, ærter, bønner, kartofler

Som vitamin B2

Muskelsvaghed, fordøjelsesproblemer, irriteret og sprukken hud, pellagra (hvor de karakteristiske symptomer er hudforandringer, diare og forringelse af psykiske funktioner)


B6
(pyridoxin)

Forekommer i de fleste fødevarer, især hvis de er rige på andre B-vitaminer, kylling, fisk, fuldkornsprodukter, bananer, ærter, bønner, lever, gær, æg, mejeriprodukter

Som vitamin B2. Desuden deltager vitaminet i fedtomsætningen og dannelsen af røde blodlegemer. Regulerer funktionen hos nervesystemets celler


Hudforandringer, nervøsitet, irritabilitet, blodmangel, søvnproblemer


B12
(kobalamin)

Lever, oksekød, svinekød, lam, fjerkræ, fisk, østers, gær

Deltager i dannelsen af røde og hvide blodlegemer. Vigtigt for en god nervefunktion

Anæmi som følge af mangel på vitamin B12 eller folinsyre , sår på tungen, forandringer i rygmarven


Folinsyre
(folacin)

Lever, grønne bladgrøntsager, svampe, bønner, fuldkornsbrød, nødder, ærter, bønner

Deltager i dannelsen af røde og hvide blodlegemer samt kroppens øvrige celler

Anæmi som følge af mangel på vitamin B12 eller folinsyre , nedsat modstandskraft mod infektioner


C
(askorbinsyre)

Citrusfrugter, hyben, anden frugt, friske grøntsager, kartofler

Deltager i iltudvekslingen i cellerne og dermed i nydannelsen af celler. Har også betydning i kroppens forsvar mod infektioner. Opretholder stærke kapillærer


Blødninger i hud, slimhinder og indre organer (i svær form kaldet skørbug), dårlig sårheling, løse tænder, smertende led, modtagelighed for infektioner


D
(kalciferol)

Fiskelevertran, mælk, æggeblomme. Dannes i huden ved solbestråling

Regulerer kroppens kalcium-fosfor-balance og dermed knoglernes forkalkning. Bidrager til at opretholde nervesystemets og musklernes funktion samt til blodets koagulation


Knogleskørhed , hvad der hos ældre kan give tilbøjelighed til brud


E
(tokoferol)

Vegetabilske olier, æg, hvedespirer, sojabønner, grønne bladgrøntsager, fuldkornsprodukter

Deltager i dannelsen af røde blodlegemer og beskytter de røde blodlegemer mod skader og anden påvirkning


Usædvanligt hvis man ikke har svært ved at optage fedt. Blodmangel hos for tidligt fødte børn eller børn med lav fødselsvægt


K
(fytomenadion)

Grønne bladgrøntsager, blomkål, hvidkål, kartofler, frugt, mælk, ost, æg. Dannes også af bakterier i tyktarmen


Nødvendig for blodets koaguleringsevne

Øget tilbøjelighed til blødninger