Hvis du bliver syg på rejsen

Dato: 14. oktober 2003
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Er du uheldig at komme til skade eller blive syg, mens du er på rejse, er det altid klogt at søge læge. Du kan ringe til SOS's alarmcentral, nummeret står bag på det gule sundhedskort ( sygesikringsbeviset). Du kan evt. spørge hotellet eller rejselederen om hjælp til at kontakte en lokal læge. Men 1. august 2014 kommer der nye regler.

Er du uheldig at komme til skade eller blive syg, mens du er på rejse, er det altid klogt at søge læge. Du kan ringe til SOS's alarmcentral, nummeret står bag på det gule sundhedskort ( sygesikringsbeviset). Du kan evt. spørge hotellet eller rejselederen om hjælp til at kontakte en lokal læge. Men 1. august 2014 kommer der nye regler.
 

Rejsesygeforsikringen betaler, husk blot at gemme regninger og kvitteringer

Det gule sygesikringsbevis fungerer som en sikkerhed på dine rejser i Europa, hvis du kommer til skade eller bliver udsat for akut sygdom. Du kan dog komme ud for, at du selv må lægge ud for både lægehjælp og medicin. Derfor er det vigtigt, at du husker at gemme alle kvitteringer for de udlæg, du har haft. Der er dog også en del læger, der accepterer at sende regningen direkte til den offentlige rejsesygesikring.
 

Kontakt altid SOS alarmcentral ved indlæggelse

Bliver du indlagt på et hospital, eller får du behov for hjemtransport, er det vigtigt, at SOS's alarmcentralen altid kontaktes, enten af dig selv eller den læge, der behandler dig. Her vil det så blive afgjort, om det er lægeligt forsvarligt og nødvendigt at rejse hjem. Der vil også blive taget stilling til, om rejsesygesikringen dækker. Alarmcentralen kan også hjælpe, hvis lægen, hospitalet eller klinikken kræver en garanti for betalingen. Den offentlige rejsesygesikrings alarmcentral har åbent 24 timer i døgnet.
 

Her kontakter du SOS

SOS alarmcentral
Telefon + 45 7010 7510
Telefax  +45 7010 2510

SOS International a/s
Nitivej 6, 2000 Frederiksberg
Telefon: 7010 5858
Telefax: 7010 5059
e-mail: assist@sos.dk

De fleste private selskaber har også 24-timers alarmservice, hvoraf en del af dem bestræber sig på at gøre det så nemt som muligt for dig, hvis du bliver syg eller kommer til skade. De sørger for, at der stilles garanti og står for kontakten direkte til hospitalet eller den læge, som behandler dig. De giver også lægelig vejledning og kan hjælpe med at finde de bedste behandlingsmuligheder i den del af verden du er i. Alt dette tilsammen gør, at du ikke behøver bekymre dig for andet end at blive rask.