Sådan påvirker vintermørket vores søvn

Forfatter: Trine Brøndsted
Dato: 15. januar 2013
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/sovnproblemer/sovnproblemer_moerke_soevn-vinter.jpg

Om vinteren kan du opleve, at du er mere træt, specielt om morgenen, og det er ikke så mærkeligt, for mørket påvirker søvnhomonet melatonin. Søvnekspert Søren Berg forklarer her, hvordan du kan sove godt og være frisk om morgenen, selvom det er mørkt udenfor.

Om vinteren kan du opleve, at du er mere træt, specielt om morgenen, og det er ikke så mærkeligt, for mørket påvirker søvnhomonet melatonin.  Søvnekspert Søren Berg forklarer her, hvordan du kan sove godt og være frisk om morgenen, selvom det er mørkt udenfor.
 

Mørket hjælper dig med at sove

Mørke er en vigtig forudsætning  får en god nats søvn, så vintermørket burde give dig de bedste forudsætninger for at vågne udhvilet om morgenen. Det kræver dog at du indretter din døgnrytme efter årstiden.

- Mørke er en god ting for søvnen. Mørke stimulerer nemlig melatonin-produktionen ( søvnhormon- produktionen) i kroppen, så jo mere mørkt det er ude som inde, jo bedre for søvnen.  Forklarer er læge og specialist i søvnmedicin Søren Berg, som er en af pionererne inden for søvnforskning i Skandinavien.

- Det er muligt at den mørke tid øger behovet for at sove, og man kan eksperimentere med at sove 20-30 minutter mere hver nat, hvis man ikke føler sig udhvilet om morgenen, forklarer han

Læs også: Forebyg søvnløshed - 8 råd til at sove bedre
 

Lys hjælper dig med at vågne

Nogle har dog svært ved at komme op om morgenen i vinterhalvåret, selvom de har sovet godt om natten og det kan skyldes, at vi ikke naturligt får den lyspåvirkning, som hjælper os med at vågne.  Den rigtige mængde lys om morgenen vil kunne hjælpe dig med at komme op.

- Lys dæmper produktionen af Melatonin (mørkets hormon) og virker derved vågenstimulerende. Men kmroppen er lysfølsom, så selv en solstråle på hånden kan virke vågenhedsstimulerende, forklarer Søren Berg

- om vinteren står de fleste af os op før det er lyst, og derfor har vi ikke den naturlige lysstimulering til at hjælpe os med at vågne. Lysterapi om morgenen kan være en hjælp for dem, som føler sig særlig trætte om morgenen i vinterhalvåret.

Læs også: Lysbehandling mod vintertræthed og vinterdepression - sådan gør du
 

Gå i seng i ordentlig tid

I følge Søren Berg har det elektriske lys suspenderet  den naturlige sove- og vågnerytme i samspil med lys og mørke udenfor. Mange af os har skudt vores sengetid, så vi går senere i seng og det kan være et problem, hvis man har søvnproblemer.

-  Søvnbehov  er bl.a.  afhængig af alder. En voksen, som er midt i livet, skal have omkring 7- 8 timers søvn om natten. Nogle har brug for mere, andre har brug for mindre.  Vi anbefaler, at man får sin søvn samlet, og det vil sige, at hvis man står op kl 6.30 om morgenen, så bør man ligge i sin seng og sove mellem kl 22.30 og 23.30 om aftenen.

- Vi kalder kl. 24 for midnat – altså midt om natten, men midnat er for mange af os først på natten, og det kan få betydning, hvis vi skal tidligt op om morgenen og derfor ikke får tilstrækkelig søvn, forklarer Søren Berg. 

Læs også: Den normale søvn - sådan forberede du en god nats søvn