Insomni

Dato: 3. december 2010
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/sovnproblemer/sovnproblemer-insomni.gif

Insomni er den hyppigste søvnlidelse i det moderne samfund. Når man lider af insomni, har man svært ved at falde i søvn eller man vågner efter et par timers søvn og kan ikke falde i søvn igen, eller man vågner for tidligt. Søvnen er ikke forfriskende.


Insomni er den hyppigste søvnlidelse

Insomni er den hyppigste søvnlidelse i det moderne samfund. Når man lider af insomni, har man svært ved at falde i søvn eller man vågner efter et par timers søvn og kan ikke falde i søvn igen, eller man vågner for tidligt. Søvnen er ikke forfriskende.
 

Alle oplever insomni

Alle mennesker har oplevet dette en enkelt eller nogle nætter, oftest med en rimelig forklarlig grund. Dødsfald i den nærmeste familie, presset situation på arbejdspladsen osv. men mange oplever dette problem hver nat.
 

Insomni kan afhjælpes

I mange tilfælde medfører insomni et overforbrug af søvntabletter som gør at det kan være svært at komme tilbage til normalt søvnmønster.

Manglende kendskab til hvordan den normale søvn udvikler sig efterhånden som vi bliver ældre kan også være anledning til at ældre har urimelige forventninger om en lang sammenhængende søvnperiode på 8-9 timer.
 

Kognitiv terapi bedre end sovepiller

Ved kortlægning af søvnmønstret, medicinforbrug, forstyrrende faktorer i omgivelserne kan de fleste som oplever insomniproblemer hjælpes til en regelmæssig normal søvn og bedre funktion om dagen.
Man er gået over til at anvende kognitiv terapi til behandling af insomni og dette viser sig at være betydeligt mere effektivt end behandling med sovepiller.

I kognitiv behandling indgår mange komponenter, hvoraf de vigtigste er søvnrestriktion, stimuluskontrol, døgnrytmekonsolidering, afslapningsteknikker og eventuelt lysbehandling. Forløbet strækker sig som regel over et par måneder.