Etik - seksualitet

Dato: 6. juli 2007
Kilde: www.sexogsundhed.dk

Etik er vigtigt i sekuslaundervisningen. Hvilke etiske regelsæt bør undervisneren følge i seksualundervisningen. Etiske spørgsmål er centrale for en god seksualundervisning. Etik - seksualitet.

At undervise i seksualitet fordrer en afklaret holdning til egne grænser og en grundlæggende positiv indstilling til andre mennesker. Denne tese har dannet udgangspunkt for følgende værdisæt:
 

Etik om underviseren

  • Underviseren har en positiv udstråling og humor, men tager eleverne alvorligt.
  • Underviseren er tolerant og har afklaret egne grænser inden undervisningen begynder.
  • Underviseren er aktivt lyttende og nærværende - tager stilling til elevernes spørgsmål og aflæser klassen mht. sprog og emner.
  • Underviseren er i stand til at gribe elevernes "bolde" og returnere dem til fælles refleksion i klassen, så det bliver klassens og ikke underviserens holdning, som er bærende i dialogen.
  • Det er underviserens rolle at afklare klassens fællesnævnere for dialogen.
  • Underviseren er guide og overdrager eleverne opgaven at definere og formidle fællesnævnerne.
  • Underviserens position er defineret som brobygger mellem (forestillede) idealer og faktiske erfaringsverden.
  • Underviseren forventes at være fagligt opdateret - og kunne henvise videre på spørgsmål, han ikke selv kan svare på.
  • Underviseren er åben over for forskellige præventionsformer og respekterer den enkeltes valg mht. prævention.
  • Heteroseksualitet, homoseksualitet og biseksualitet anerkendes som ligeværdige seksuelle orienteringer.
  • Underviseren tager afstand fra krænkende og/eller ulovlig adfærd.
  • Underviseren er forpligtet til at henvise til relevant rådgivning.
 

Etik om undervisningen

  • Eleverne skal bibringes en grundviden om seksualitet og gives redskaber til at tage vare på sig selv - hvornår og hvordan siger man ja hhv. nej, så det bliver hørt og respekteret.
  • Undervisningen skal bidrage til at sætte eleven i stand til selv at afgrænse sin seksualitet - det er lige så normalt at have lyst til "et eller andet" som det er ikke at have det.
  • Dagsorden sættes af eleverne; det er elevernes undervisning.
  • Undervisningen er fordomsfri; egne holdninger er underordnet målsætningen om at inkludere eleverne i et bredt normalitetsfelt.
  • Dette under hensyntagen til teenagerens identitetsdannelse; det er vigtigt at være anerkendt og en del af "flokken".
  • Tillid og tryghed er nøglebegreber i undervisningen - underviseren har tavshedspligt.
  • "Skal" og "må ikke" er termer, som bruges med omtanke!
     

AKTUELT

Hvad hjælper mod rynker?

De fleste har ikke noget imod at have lidt rynker i ansigtet, men drømmen...

Selvbruner godt eller skidt

Selvbruner, tan in a can, brun uden sol. Cremer og spray, som gør huden...

Kan man spise sig fra...

De fleste benytter sig af antivirale midler som fx zovir ved udbrud, men...

Den sidste antibiotika mur...

Som i historien med Peter og ulven, hvor ingen tager truslen alvorligt,...

Sygdomme på udenlandsrejsen

I takt med at vi rejser længere og længere væk på ferie, så stiger...