Eksempler på emner - Bløde sammensatte emner

http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Seksualundervisning, inspiration til læreren. Hvordan underviser man i de bløde emner i seksualundervsisning. Undervisning i forebyggelse af kønssygdomme og kroppens udvikling. Bliv en god seksualundervisningslærer.

De unge selv efterspørger mere undervisning i de bløde emner. (1) De faktuelle emner kan findes på nettet eller i brochurer. Det er emner, de selv kan læse sig til, hvorimod skolens seksualundervisning kan danne rammer for en snak om alle de bløde emner. Hermed ikke sagt, at man skal droppe de hårde emner, men sørg for at give eleverne mulighed for at komme på banen og få talt om de bløde emner som følelser og personlige grænser.
De unge har brug for at vide, hvad andre unge tænker og gør for at kunne sammenligne sig med dem, hvilket er en del af deres identitetsudvikling. På Internettet er der dukket mange sundhedsbrevkasser op.(2)

Mange unge benytter sig af disse muligheder for, i fuld anonymitet, at få svar på nogle af de spørgsmål, de går og tumler med. Mange af deres spørgsmål handler om, hvad der er "normalt". der er en tilsvarende stor interesse for information om "andre former for sex". Disse spørgsmål kan skyldes de unges ønske om at få afklaret et "normalitetsbegreb", forstået på den måde, at de ønsker at vide om deres lyster afviger fra flertallets.

Samtidig kan de på Internettets sundhedsbrevkasser se, hvad andre unge spørger om og sammenligne sig med dem - alt sammen som en del af deres egen identitetsdannelse. Oplæg til diskussion i og med klassen om de bløde dele kan tage udgangspunkt i spørgsmål fra Sexlinien eller andre brevkasser. Eleverne bliver "redaktører" på brevkassen og dermed anerkendte som kompetente og vidende.
 

Kærester

Samtalen om kærester kan indledes med at få eleverne til at definere, hvad det vil sige at være kærester. Derpå kan man diskutere, om der er forskel på, hvorfor piger og drenge har kærester. spørg piger for sig og drenge for sig; lad begge køn reflektere over det andet køns udtalelser. Eleverne kan også motiveres til at diskutere, hvad en god kæreste er. Skal man have samme interesser? Skal kæresten være lækker og/eller sød? Skal han/hun være romantisk til højtiderne (fødselsdage/Valentines dag/jul), eller er det lige meget, hvis han/hun er betænksom i hverdagen? Hvad kan man selv gøre for at være en god kæreste?
 
Underviseren kan også spørge eleverne om, hvordan man får en kæreste. Her kan man komme ind på det at skabe kontakt, første stævnemøde og at respektere en afvisning. Samtidig kan man tage en snak om forskellen på at være venner og kærester. Det er ligeledes vigtigt at komme ind på, hvordan man viser respekt over for andre, når man er i et forhold. Understreg vigtigheden af at respektere et nej samt andres lyster og seksualitet.

Tal også med de unge om, at det er ligeså vigtigt at kunne sige nej, som det er at respektere et nej. Samtalen om kærester kan kædes sammen med emnerne piger og drenge, første gang, sex, normalitet, onani og orgasme, prævention, pubertet og forældre.
 

Piger/drenge

Mange tror, at piger og drenge er væsens forskellige med hensyn til følelser og kærester, men fakta er, at de to køn ofte er mere ens end forskellige. En vigtig opgave for underviseren her er at bidrage til at skabe forståelse mellem kønnene og give et fælles sprog at tale ud fra. Det kan man for eksempel gøre gennem en samtale med eleverne om pubertet og kærester. Lad pigerne fortælle, hvad der sker med drengene i puberteten og omvendt, og spørg derefter henholdsvis drengene og pigerne, om de har noget at tilføje eller indvende mod det andet køns beskrivelser.

Samme fremgangsmåde kan bruges i snakken om kærester, hvor pigerne spørges om, hvordan de tror drengene synes en god kæreste skal være og omvendt. Lad henholdsvis pigerne og drengene bekræfte - eller afkræfte! - udsagnene.
 
Undervisningen kan også drejes hen på en samtale om, hvad piger og drenge tænder på? Spørg modsatte køn og skab dialog på tværs. Når begge køn har givet deres mening til kende, kan man undersøge om de forskellige udsagn stemmer overens med elevernes egen opfattelse. Hvorfor/hvorfor ikke?

I den forbindelse kan man som underviser komme ind på kønsroller, kultur og natur. Ofte føles vores opfattelser af køn og kønsroller så naturlige, at vi bringes til at tro, at de er naturgivne. Her kan det være gavnligt at gøre eleverne opmærksomme på, hvor meget af det vi opfatter som naturligt, der er kultur skabt. Det er for eksempel ikke en naturlov, at drenge skal slå græs og reparere bil, og piger skal lave mad og passe børn. Det er heller ikke naturgivent, at drenge skal lege med pistoler og piger med dukker. Mange af disse ting lærer vi gennem vores opvækst.

En samtale med eleverne om kønsroller og kultur kan være med til at øge ligestillingen blandt kønnene på sigt. Når man indser, at de handlemønstre, man indgår i, ikke er naturgivne, men kulturskabte, bliver det lettere for den enkelte at bryde sit eget mønster.
 

Det er normalt

  • Drenges penis er mellem 10 - 20 cm. penis når først sin fulde længde, når drengene er omkring 20 år.
  • At både drenge og piger onanerer - og det er ikke farligt, men godt for ens videre sexliv.
  • At have sin seksuelle debut, når man er 16-17 år.
  • At være nervøs første gang.
  • At mange drenge og piger bliver ømme efter første gang, eller hvis de ikke dyrker sex så ofte.
  • At pigers bryster ikke er lige store.
  • At unge eksperimenterer med seksuelle stillinger.
 

Opgave

Hvad betyder troskab for henholdsvis piger og drenge? Illustrér fx med historie/dilemma: En af dine venner var i byen med sin ven og dennes kæreste, vennen blev dårlig, gik hjem og så begyndte din ven at kysse med kæresten etc. Hvad ville I gøre? - fortsæt historien.
 

Spørgsmål om kærester

  • Hvorfor får man en kæreste?
  • Hvad kan en kæreste, som en ven ikke kan?
  • Hvornår er man kærester?
  • Hvad er en kæreste - forskel på ven og kæreste, hvilke krav stiller man til en god ven? Til en god kæreste?
  • Hvordan finder man en kæreste - gode scoresteder.
  • Hvordan slår man op med hinanden?
  • Hvordan bruger man internetchats - hvilke fordele, ulemper og risici er der?
  • Hvordan fortæller man en potentiel kæreste, at man måske er blevet lidt forelsket i vedkommende - hvordan bliver man overhovedet kærester?
  • Venner og kærester - hvad sker der når bedstevennen får en kæreste?
  • Hvorfor lyver nogle om, hvor mange de har været sammen med?
  • Hvad gør man, hvis ens partner ikke vil være sammen med én?
  • Hvilke årsager kan der være til, at et forhold går itu?
  • Kan man ikke bare være sammen med en anden, når man har en kæreste, hvis ikke kæresten får det at vide?
  • Hvad betyder troskab for henholdsvis piger/drenge?
  • Er der samme regler for drenge og piger i forhold til om det er sejt at være sammen med mange eller få?Hvorfor/hvorfor ikke?
CASES
"Jeg har det bare så megasvært lige nu. Min veninde har lige fået kæreste på for en måned siden. Jeg føler mig meget tilsidesat af min veninde. Før kunne vi grine sammen og pjatte helt vildt... Vi har haft nogle helt vildt gode byture og snakket om drenge og når vi skulle giftes. Men det gør vi ikke mere, hun er fjern og jeg er så ked af det. Hun er sammen med sin kæreste hele tiden... og hvis hun åbner kæften er det kun ham hun snakker om. Hjælp mig!"
 
"Jeg er vildt forelsket i en dreng... Men jeg ser ham kun ca. 2 gange om ugen. Hver gang jeg ser ham begynder mit hjerte at banke! Og jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gøre. Har du nogle scoretricks, jeg kan bruge på ham? For jeg VIL prøve at score ham - hvis jeg kan!"
 
"Jeg er en pige på 13, som har en overdejlig kæreste. Vi har været kærester i lidt over en måned og vi har ikke holdt i hånden eller kysset, men vi har da været sammen mange gange alene. Jeg har haft en drøm om at jeg har taget hans hånd og stillet mig tæt op ad ham og kysset ham... Er det sådan jeg skal gøre eller har i et forslag?" (3)
 

Sex første, anden og tredje gang

Hvad er en god første gang? Her kan man få eleverne til at komme med deres bud, som skrives op på tavlen. Bagefter kan man tale om, hvorvidt en første gang kun kan være god, hvis alle elementerne fra tavlen er opfyldt, eller, om det også kan være godt, hvis det ikke lige foregår, som man måske havde planlagt. I stedet for at lade al samtale dreje sig om den første gang, kan man også tale om, hvordan man har sex anden, tredje og fjerde gang. På denne måde gør man opmærksom på, at det ikke kun er én gang, man har sex, hvilket måske tager noget af "presset" væk fra den første gang.
 

Spørgsmål om første gang

  • Har I gjort jer nogle tanker om, hvordan første gang skal/skulle være?
  • Hvad med anden og tredje gang?
  • Hvilke bekymringer kan man have i forhold til første gang?
  • Hvordan kan man få sin partner til at slappe af og få noget godt ud af første gang?
  • Hvem kan man henvende sig til, hvis man mangler viden eller hjælp i forhold til sex, prævention og sexsygdomme?
CASES
"Er det normalt som 17-årig ikke at have været i seng med en pige? Næsten alle mine venner i min klasse har været i seng med en pige eller flere. Men det har jeg bare ikke. Jeg glæder mig helt vildt til, at jeg får chancen engang. Men hvordan vil en pige reagere, når man siger, at man ikke har gjort det endnu? Bliver man afvist eller ser de det måske som en fordel eller hvad? Måske er der mange, der ikke kommer i seng med en pige før de er 17-18-19 år. Jeg kan finde på at gå i seng med næsten hvem som helst bare på grund af det. Jeg er egentlig ligegladm, om jeg er fuld eller ej. Måske er jeg en desperat person, som kun er ude på at få den første gang overstået, så man kan komme i ordentlig gang with the hot stuff. Hilf mir!!!"
 
"Jeg har et problem. Min kæreste vil gerne i seng med mig, men jeg tør ikke. Jeg vil gerne, men jeg er bange for, han går fra mig. 'Den forelskede'". (4)
 

Seksualitet og seksuelle variationer

Det er godt at få en samtale med eleverne om, at det er almindeligt, at man som ung eksperimenterer med sex og udforsker sin egen seksualitet. Det er dog også vigtigt at tilføje, at det oftest er stillinger (62%) og oralsex (90%), de unge eksperimenterer med. Der er langt færre unge mellem 15 - 19 år som eksperimenterer med sm (10%), analsex (29%) og swingerklubsex (0,5%). (5)
 
De unge bruger samtidig megen tid på at tænke over, hvad der er normalt og unormalt i forhold til deres egen seksualitet. Det er meget almindeligt, at mange er i tvivl om deres egen seksualitet især i ungdommen, fordi de oplever at føle sig tiltrukket af begge køn. Kom ind på de forskellige former for seksualitet, der findes såsom homo-, hetero-, bi- og transseksualitet og få en snak med eleverne om, at noget ikke behøver at være såkaldt normalt for at være legalt.
 

Normalitet og identitet

Samtaler om normalitet og identitet kan med fordel tages løbende i forbindelse med andre emner såsom pubertet, seksualitet og kærester. Ved at bruge plancher med kønsorganer kan man komme ind på områder som penisstørrelser, anatomi og onani. Samtidig kan man med udgangspunkt i en reklame (tøj, makeup, alkohol, læskedrik) eller billeder og tekst i et ungdomsblad tale om kropsidealer og identitet. Hvordan bruges kropssprog, påklædning, hår, smykker, ansigtsudtryk og makeup? Hvad er det underliggende budskab i reklamen/billedet/teksten? Kan sex give magt, og er magt sexet? Overfør gerne diskussionen til elevernes egen hverdag. tal med dem om, hvordan de bruger tøj, kropssprog, makeup og sprog til at skabe deres egen identitet.
 

Spørgsmål om normalitet og identitet

  • "Hvor stor er en gennemsnits stiv penis?" (6)
  • "Er det normalt at onanere?" (7)
  • Hvorfor leger nogen med deres identitet på f.eks. www.arto.dk ?
  • Kan man bruge tøj og makeup til at signalere, hvem man er?
  • Hvis man går sexet klædt er det så det samme som, at man vil have sex?
 

Onani og orgasme

Onani og orgasme er emner som ofte bliver undladt i seksualundervisningen, men som er vigtige at tage op. Der er meget fokus på "orgasmeræset", også blandt de helt unge. Derfor er det vigtigt at fortælle, at kun 1/3 af pigerne oplever at få orgasme i debutåret. Det betyder, at forventningerne til den første gang ikke altid bliver indfriet, og at drengene kan stå tilbage og føle sig som dårlige elskere. Det er også vigtigt at forklare, at flere mener, at der findes to former for kvindelig orgasme, klitoris- og skedeorgasme, samt, at det kun er halvdelen af alle kvinder, der oplever at få en skedeorgasme nogensinde. Dette diskuteres fortsat.
 
Onani kan give én et større kendskab til sin krop, og hvad der føles godt for én. Gennem onani kan pigerne lære at få lettere ved at opnå orgasme, mens drengene kan lære at holde udløsningen tilbage. Som underviser bør man derfor understrege, at det er legalt at bruge onani til at lære deres krop at kende, så de senere kan vejlede deres partner i at give den bedste nydelse. Opfordrer de unge til at tale sammen, mens de har sex, til at guide partneren ved at placere hånden der, hvor det er rigtig godt eller ved at vise det.
 
At tale med eleverne om onani er måske grænseoverskridende for underviseren, men det må ikke blive forbigået. Selvom man ikke skulle tro det, så lever nogle af de gamle skrækhistorier om, hvad der kan ske, hvis man onanerer stadig. Derfor er det vigtigt at forklare, at der ikke sker noget ved at onanere. At det faktisk er en god ting at gøre, og at piger onanerer lige så meget som drenge.

Man bliver hverken blind, døv, lam eller voldtægtsforbryder af at onanere, men man kan godt få lidt ondt i armen, hånden eller kønsorganerne, hvis man gør det mange gange om dagen!
 
Sex spørg eleverne om, hvorfor vi har sex. Deres forslag skrives op på tavlen og gennemgås bagefter. Denne øvelse er god til at indlede en samtale om lyst og følelser forbundet med sex. En indføring i de erogene zoner kan også være en stor hjælp for eleverne i deres fremtidige
sexliv.

Det er godt for eleverne at vide, at der er andre steder end kønsorganerne, hvor det kan være ophidsende at blive berørt, når man kæler for hinanden, såsom ører, mave, fødder og hals. Samtidig kan man komme ind på, at følsomheden i de erogene zoner kan skifte fra dag til dag, så det, der var godt i går, måske er ligegyldigt i dag og omvendt. Det handler således om at være lydhør overfor sin partners ønsker og behov samtidig med, at man selv tør sige til eller fra.
 
Betydningen af sikker sex kontra ubeskyttet sex er god som indledning til de "bløde" områder. Har det ikke tidligere i undervisningen været bragt på bane, kan man her tale om, hvornår man må have sex og hvorfor? En samtale om det at respektere sin partners og egen lyst/ulyst, ønsker og behov vil også være gavnlig i denne sammenhæng. I den forbindelse kan man tage en snak om intimitet i forhold til, hvor tæt man fysisk kan komme på en anden person uden at det føles ubehageligt. Hvor tæt man ønsker, at folk fysisk skal komme på en selv afhænger meget af, om det er fremmede, bekendte, venner, familie eller kæreste, samt hvilken situation man befinder sig i. Er det en person man godt kan lide, kan det være trygt og rart at få en arm lagt om skulderen, men er det en fremmed kan det føles ubehageligt og grænseoverskridende.
 
Emnet sex kan fint kombineres med emnerne kærester, første gang, prævention og sexsygdomme .
 

Forældre

Mange unge vil i puberteten begynde at fjerne sig fra deres forældre mentalt og fysisk. dette er helt naturligt, da det forbereder de unge på voksenlivet og på det at klare sig selv. de unge vil ofte forsøge at bryde med forældrenes normer og værdier, der synes forældede og som en spændetrøje. tal derfor med eleverne om, hvad de mener, de kan snakke med deres forældre om, og hvad de ikke kan snakke med dem om.
 
Hvorfor? En del unge føler ikke, at de voksne forstår dem og søger derfor i stedet mod tryghed og anerkendelse ved vennerne. Det kan ofte være svært for de unge at tale med deres forældre om sex, prævention og sexsygdomme. Eleverne har således behov for, at skolen hjælper dem på vej med denne viden.
 

Spørgsmål om forældre

  • Hvad kan man tale med forældre om - og hvad kan man i hvert fald ikke tale med dem om!?
  • Hvad er den bedste måde at fortælle forældre på, at man har fået en kæreste?
  • Hvordan fortæller man sine forældre, hvis man har et problem?
 

Spørgsmål om kærlighed og sex

  • Hvor gamle tror I, unge i gennemsnit er første gang, de har sex?
  • Hvad er vigtigt at huske, inden man har sex første gang?
  • Hvad er sex (Fx Clinton om sit forhold til Monica Lewinsky: "I did not have sex with that woman!")? Er oralsex sex? Er onani? Er petting?
  • Er kærlighed det samme som sex?
  • Kan man få lyst til at dyrke sex med én man ikke er forelsket i? Hvorfor?
  • Hvad skal man tænke på, når man vil dyrke sex?
  • Hvad godt kan der være ved at dyrke sex?
Eleverne kan tale om, hvor på kroppen, det er fint at blive berørt, hvis man ikke kender vedkommende, hvis man er venner eller kærester og om der er forskel på det alt efter stemning og situation.
  • Hvad er intimsfæren?
  • Hvor er de erogene zoner? Er de lige følsomme ved alle?
 

Porno

92% af de unge 12& - 20 årige har set porno mindst en gang. (8) Derudover oplever de unge pornografiske billeder alle vegne i deres dagligdag (kiosker, supermarkeder, Internettet, aviser, blade). Det er derfor yderst relevant at tale om porno i seksualundervisningen i skolen.
 
Undervisningen i porno kan indledes med at spørge eleverne om det er normalt at se porno. Denne diskussion giver et godt afsæt til at tale om det positive og det negative ved porno. For porno kan være både sjovt og ophidsende at se alene eller sammen med en partner/ven(ner), og det kan danne grobund for inspiration til nye stillinger eller sexlege. Pornoen kan dog også give præstationsangst, hvis de unge fyre og piger tror, at det er normalt at bolle i flere timer ad gangen i fysisk umulige stillinger under skrig og skrål. Den kan ligeledes give et forvrænget billede af, hvad det vil sige at dyrke sex, idet pornoen som oftest kun fremstiller sex som et dyrisk behov og ikke noget følelsesbetonet.
 
Læg også op til en diskussion om, hvorvidt der er forskel på drenges og pigers måde at bruge pornoen på.
 

Spørgsmål om porno

  • Er det normalt at se porno?
  • Pornografi  hvad er positivt og/eller negativt ved pornografi?
  • Hvilken indflydelse tror I det har på unges seksualitet?
  • Er der forskel på den måde piger og drenge bruger porno på?
  • Giver pornoen et virkeligt billede af det at dyrke sex?
 
CASES
"Jeg er en ung fyr på 17 år, der har et spørgsmål eller måske snarere et problem. I den senere tid er jeg begyndt at tænke meget på sex med en anden fyr, og det selv om jeg elsker at have sex med piger. Jeg opfatter mig bestemt ikke som bøsse, men jeg er alligevel kommet så langt, at jeg har fået kontakt med en fyr på 35, som gerne vil vise mig, hvordan det er at have sex med en anden fyr. Alt skal foregå på mine præmisser. Skal jeg vove mig ud i det?"
 
"Min pige og jeg har set en del billeder omhandlende analsex på internettet. Er det et modeflip, eller er det ved at blive en mere udbredt sexvariant blandt heteroseksuelle? Er der nogen specielle risici ved analsex - evt. gode og dårlig sider? Kan man undgå, at det gør ondt? Vi har flere gange snakket om at prøve analsex, men vil gerne vide lidt mere om det først."
 
"Vi er nogle piger, som gennem nogen tid har prøvet at finde ud af, hvad gennemsnitsstørrelsen egentlig er på en stiv penis. Vi har spurgt kærester og drengevenner til råds, hvilket har medført nogle heftige diskussioner!"
 
Referencer:
  1. Ung 99 - en seksuel profil, rapport udgivet af Frederiksberg Kommune.
  2. Senest er det også blevet muligt for unge at stille spørgsmål om sex og følelser via SMS. Vejledning til brug af SMS kan findes på www.sexogsundhed.dk .
  3. Se flere cases på www.sexlinien.dk kilder
  4. Taget fra www.sexlinien.dk
  5. DR TV Medieforskning og Zapera - en undersøgelse af de unges sexvaner til udsendelsesrækken Generation Sex, 2005.
  6. En normal stiv penis er 10 - 20 cm. Fuld størrelse opnås først omkring det 20. år.
  7. Se afsnittet "Onani og orgasme".
  8. Unge, køn og pornografi, undersøgelse fra Nordisk Institut for Kvinde- og Kønsforskning, 2006 kilder.