Brüggers siddestilling

Dato: 14. oktober 2003, revideret 16. februar 2006
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/rygproblemer/rygproblemer_bruggers_siddestilling.jpg

Næsten alle der har haft ondt i ryggen, har oplevet hvordan det kan forværres, når man har siddet forkert eller for længe. Her er en måde at sidde på, der kan nedsætte risikoen. Den kaldes Brüggers siddestilling.

At lære at sidde rigtigt, er en måde at mindske risikoen for at ryg- problemer forværres
At lære at sidde rigtigt, er en måde
at mindske risikoen for at ryg-
problemer forværres

Næsten alle der har haft ondt i ryggen, har oplevet hvordan det kan forværres, når man har siddet forkert eller for længe. Her er en måde at sidde på, der kan nedsætte risikoen. Den kaldes Brüggers siddestilling.
Sid på det forreste af stolesædet med spredte knæ og fødderne drejet lidt udad. Læg vægten på benene og slap af i balder og i mavemusklerne. Drej bækkenet så lænden svajer og maven stritter frem. Når du har fundet den rigtige stilling, vil ryggen rette sig op og komme i balance.

Du kan selv checke, hvordan denne stilling får dig til at slappe af. Sid først og fald lidt sammen med rund ryg, som de fleste gør. Få en til at trykke dig på skulder- bryst- overarms- forreste lår og lægmuskler, så du kan føle hvordan du spænder og er øm. Sæt dig så i Brüggers siddestilling og læg mærke til hvordan musklerne slapper af og er mindre ømme, hvis man igen prøver at trykke på dem.