Undgå musearm og kontornakke

Forfatter: Trine Brøndsted
|
Kilde: Videncenter for Arbejdsmiljø
Dato: 27. marts 2013
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/rygproblemer/rygproblemer_nakke_ryg_computer.jpg

Hvis du arbejder ved en computer, er der stor risiko for at du får ondt i ryggen, nakken, arme, skuldre eller hænder. Undersøgelser peger på, at stillesidende arbejde ikke giver varige mén – altså at du ikke bliver syg af det, men der er uenighed om hvorvidt man kan blive slidt ned og syg af kontorarbejde. En ting er sikkert, variation i arbejdet kan være med til at mindske og forebyge smerter og spændinger i kroppen. Få nogle tips her

Hvis du arbejder ved en computer, er der stor risiko for at du får ondt i ryggen, nakken, arme, skuldre eller hænder. Undersøgelser peger på, at stillesidende arbejde ikke giver varige mén – altså at du ikke bliver syg af det, men der er uenighed om hvorvidt man kan blive slidt ned og syg af kontorarbejde. En ting er sikkert, variation i arbejdet kan være med til at mindske og forebyge smerter og spændinger i kroppen. Få nogle tips her
 

Halvdelen af alle kontoransatte har smerter

Mere end halvdelen af alle kontoransatte har oplevet smerter i ryg eller nakke inden for en periode på fire uger, viser en undersøgelse lavet af Videncenter for Arbejdsmiljø i 2010. Og det er der en grund til. Computerarbejde er nemlig et præcisionsarbejde, hvor man gentager mange små bevægelser, uanset om man bruger mus eller tastatur – og det kan føre til smerter i ryg, nakke, skuldre, arme og hænder. Det er derfor vigtigt at variere arbejdet foran computeren så meget som muligt for at nedsætte risikoen for at få ondt.

Læs også: Den intelligente krop på job
 

Sådan varierer du dit arbejde foran computeren:

  • Skift stol og bordhøjde i løbet af en dag. Gør det f.eks. til en vane at hæve hævesænkebordet, når du forlader din plads, så du skal stå op, når du kommer tilbage.
  • Varier dine sidestillinger i stolen. Der findes ikke én korrekt siddestilling.
  • Flyt computerskærmen, så du afveksler afstanden til skærmen og højden.
  • Kig ud af vinduet engang imellem.
  • Undgå dobbeltklik med musen, da det belaster muskelfibrene. Brug i stedet den alternative knap en mus bør have til dobbeltklik.
  • Skift mellem forskellige arbejdsredskaber, f.eks. tastatur, mus eller skriveplade.
  • Læg hænderne ned på bordet eller tastaturet engang imellem. Når man sidder med hænderne løftet over tasterne eller musen og holder fingrene parate til at klikke eller taste, belaster det musklerne.
  • Hold pauser fra computeren, hvor både krop og sind bedre kan slappe af.
  • Tag kroppens faresignaler alvorligt. Hyppig træthed, smerte, ubehag og stress er tegn på, at arbejdssituationen skal ændres
Læs også: Skift arbejdstilling ofte

Videncenter for Arbejdsmiljø har udviklet en hjemmeside, hvor du bl.a. kan se videoer med øvelser til, hvordan du undgår smerter i muskler og led på
Besøg Job og krop her