Kom i dit livs form NU

Dato: 12. juni 2008

Din puls er et genialt træningsredskab. Ved at holde øje med pulsen får du nemlig et nøjagtigt billede af, hvor effektivt du træner. Med et pulsur bliver du i stand til gradvist at optrappe belastningen og styre din træning, så den bliver så givtig som muligt og passer lige præcis til dig. Groft sagt skal du bare spænde pulsuret om håndleddet, kode to tal ind og gå i gang med at træne.


Kilde: Aktiv Træning

Din puls er et genialt træningsredskab, uanset om du ønsker at komme i gang med at træne, vil tabe dig eller har sat dig et mål om at komme i dit livs form. Ved at holde øje med pulsen får du nemlig et nøjagtigt billede af, hvor effektivt du træner. Netop træningseffektiviteten er ellers svær at vurdere, og mange kommer derfor uvilkårligt til at træne for hårdt. Hvis man træner i anfald af træningsraseri, vil overbelastede sener, ømme muskler og udmattelse hurtigt ødelægge glæden ved at træne og lysten til at fortsætte.

Med et pulsur bliver du i stand til gradvist at optrappe belastningen og styre din træning, så den bliver så givtig som muligt og passer lige præcis til dig.

Pulsuret er også en gave til dig, som længe har trænet regelmæssigt og nu er nået til et punkt, hvor formen ikke flytter sig. Og da vi mænd i høj grad motiveres af at se fremgang og blive bedre til det, vi laver, kan en stagnerende formkurve hurtigt ødelægge motivationen. For igen at opnå formfremgang er det en god idé at variere træningen mere. Det vil sige, at man ikke træner i det samme tempo og med samme belastning hver gang.

Har du for eksempel en tendens til at cykle med samme lave hastighed uge efter uge, vil du opleve enorme fremskridt, når du begynder at lægge nogle tempofyldte ture og korte farteksplosioner ind i træningen. Hvor meget tempo og hvor lange eksplosioner du skal indlægge, hjælper pulsuret og et af hæftets træningsprogrammer dig med at styre. Hvis du hører til dem, der altid træner i samme høje tempo, kan pulsuret også hjælpe dig til at komme i bedre form, fordi du kan tilgodese kroppens behov for varieret træning og restitution. Det bedste ved pulsuret er imidlertid,at du hverken skal være svagstrømsingeniør eller atomfysiker for bruge det. Groft sagt skal du bare spænde pulsuret om håndleddet, kode to tal ind og gå i gang med at træne.