Få det bedre med din PCOS

|
Kilde: PCO-foreningen, www.pcoinfo.dk
Dato: 19. September 2006, revideret 26. September 2006
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/pco/pco_faa_det_bedre.jpg

Der er heldigvis flere ting man kan gøre for at påvirke sin PCOS og insulinresistens. Der er faktorer, der virker negativt, og faktorer der virker positivt på tilstanden nemlig vægt, motion og alkohol. Disse faktorer er faktisk de almindelig kendte livsstilsfaktorer, som også gælder for alle andre, men som er specielt vigtige ved PCOS.

En sund livsstil giver bedre livsskvalitet ved pcosDer er heldigvis flere ting man kan gøre for at påvirke sin PCOS og insulinresistens. Der er faktorer, der virker negativt, og faktorer der virker positivt på tilstanden nemlig vægt, motion og alkohol. Disse faktorer er faktisk de almindelig kendte livsstilsfaktorer, som også gælder for alle andre, men som er specielt vigtige ved PCOS.
 

Vægt og PCO

Overvægt (BMI > 30) virker forværrende på PCOS, idet man i fedtvævet danner TNF (tumor necrosis factor), som nedsætter muskelvævets følsomhed overfor insulin og hermed forværrer insulinresistensen.

Herudover sker der en øget omdanneles af androgener til østrogener, jo mere fedtvæv der er. Vægttab har derfor en gavnlig effekt, da det øger insulinfølsomheden.
 
 Læs også: Behandlig af PCO
 

Motion og PCO

Manglende motion virker forværrende på PCOS og kan give insulinresistens. Motion har en meget vigtig effekt for både overvægtige og tynde PCO'ere, idet man fra muskelvævet ved muskelaktivitet frigiver stoffer, som øger insulinfølsomheden.
 

Kost og PCO

Hvis man har problemer med appetitreguleringen, og gerne vil tabe sig, kan en diætist hjælpe med at sammensætte en kost, der tilstræber et stabilt blodsukker og en længerevarende mæthedsfølelse.

Rygning, alkohol, kaffe og stress har alle negativ indflydelse på PCOS.