Kost og motion til overvægtige børn

Kilde: Dagens Puls, www.dagenspuls.dk
Dato: 24. marts 2009
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/overvaegt_vaegttab/kost_motion_overvaegtige_boern.jpg

Har du mindre børn kan du påvirke dit barn i positiv retning så det får motion nok. Sørg for at barnet får 4-5 måltider før aftensmaden. Er dit barn større, er der også her gode råd til hvordan du kan hjælpe dit barn. Få gode råd til motion og sund kost

Gennem kost og <a href=motion kan du påvirke dit barns vægt og helbred." width="150" border="0" height="150">
Gennem kost og motion kan du
påvirke dit barns vægt og helbred.

Har du mindre børn kan du påvirke dit barn i positiv retning så det får motion nok. Sørg for at barnet får 4-5 måltider før aftensmaden. Er dit barn større, er der også her gode råd til hvordan du kan hjælpe dit barn.
 

Motion for børn der er overvægtige:

  • Sørg for, at dit barn rører sig nok. motion skal være en del af dagligdagen. Bær ikke dit barn, hvis det selv kan gå. Lad det gå eller cykle i stedet for at køre i klapvogn.
  • Leg med dit barn, så det får rørt sig. Tag i skoven og lad det gå balancegang på liggende træstammer. Giv det motoriske udfordringer.
  • Gå til forældre/barn gymnastik, gå i svømmehallen, spil bold sammen.
  • Hvis I bor i en etageejendom, så bed barnet om at løbe nogle gange op og ned ad trappen hver gang, I kommer hjem.
  • Lad barnet klatre i træer.
  • Lær dit barn at sjippe, spille bold og bruge en hulahopring.
  • Gå til gymnastik, svømning, aerobic sammen med dit barn.
  • Snak med forældrebestyrelsen i dit barns daginstitution om, at den skal være opmærksom på børnenes mulighed for lege udendørs, tumle og udfordre sig selv motorisk.
 

Kost til børn der er overvægtige:

  • Sørg for, at barnet får det antal måltider, det skal have. De skal have 4-5 måltider før aftensmaden. Det svarer til, at de skal have 75 procent af deres mad inden aftensmaden. De kan ikke nå at spise nok ved aftensmaden til at dække mere end 25 procent af dagens behov.
  • Hvis børn (og voksne) er sultne, falder blodsukkeret, og der er fare for, at man spiser det forkerte. Hvis man falder for fristelsen til at drikke saftevand og spise søde sager, ødelægger det appetitreguleringen, og resultatet er sure, utidige børn. Desuden har kolesterolet i blodet samt de frie fede syrer – dvs. fedtstoffer, der kan gøre skade – og blodtrykket tendens til at stige, og det er sundhedsskadeligt på længere sigt.
  •  I ulvetimen ved 17-tiden om eftermiddagen er børnene søvnige og sultne og trænger til noget at spise: f.eks. brød, havregryn, pasta, en bolle og frugt. Det er en skrøne, at det tager appetitten fra barnet. Hvis de derimod går oversultne til aftensmaden, er der fare for, at de kommer til at overspise, uden at have tid til at forbrænde al maden inden sengetid.
  • Hvis du har dit barn med ud at handle, og det plager om slik, så køb en pakke skiveskåret rugbrød og giv det en skive. Små poser slik med 70-80 gram består næsten udelukkende af sukker, og svarer til en hel dagsration af sukker for et mindre børn.
  • Sodavand og saftevand bør kun serveres ved festlige lejligheder.
  • Børn bør ikke spise slik og kager dagligt.
  • Forældre bør ikke presse børn til at spise, når de siger, de er mætte. Det ødelægger appetitreguleringen.
  • Kun 10 procent af den daglige kost må stamme fra sukker. Det svarer til 30 gram sukker, et par spiseskefulde, eller hvad der er i en kvart liter cola.
 

Kost for de større med overvægts problemer:

  • Vælg barnets morgenmadsprodukter med omhu, så det ikke får unødigt meget sukker i morgenmaden.
  • Hvis ens barn er overvægtig, så undlad at købe slik, saftevand, chips, kage og søde morgenmadsprodukter.
  • Lad være med at udstede forbud hele tiden og indlad dig ikke på diskussioner. Vær konsekvent og giv dit barn vand at drikke i stedet for saft og sodavand.
  • Som forælder skal du tage ansvaret for barnets kost og motion og ikke give barnet indtryk af, at der er noget galt med det.
  • Gå ikke i den anden grøft ved at nægte dit barn enhver form for fedt. 20 procent af børns energi skal komme fra fedt, hvis de ikke får fedt nok, kan de ikke optage A-, D-, E- og K-vitamin.
  • Hvis du er usikker på, om dit barn er overvægtigt, kan du kontakte sundhedsplejersken i dit område eller din egen læge. De kan afklare, om der er tale om overvægt, og evt. henvise til tilbud for familier med overvægtige børn i dit amt.
  • I de næste tre år kan børn blive henvist til en klinisk diætist, der kan vejlede om livsstilsændringer.