Forebyg fedme hos dit barn

Dato: 27. juni 2006, revideret 16. marts 2009
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Det er vigtigt at være opmærksom på barnets vægt helt fra de er små. Som forebyggelse mod fedme, er det klogt at lære barnet at være fysisk aktiv. Små børn vokser meget, så her er det vigtigt at barnet får dækket alle næringsbehov gennem en sund og mættende kost. Det er lettere at forebygge fedme end at barnet senere skal igang med at tabe sig. Overvægtige børn er mere udsatte for livsstilssygdomme senere i livet.

Overvægt/fedme  hos  børn i Danmark er stigende. Det forøger barnets risiko for at  udvikle  <a href=hjerte- og kredsløbssygdomme, diabetes 2, slidgigt og visse typer kræft." border="0" width="150" height="150" src="http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Overvaegt_vaegttab/overvaegt_vaegttab-forebyg_fedme_barn.jpg">

Overvægt/fedme hos børn i
Danmark er stigende.
fedme hos børn er stiger desværre. Det er vigtigt at være opmærksom på barnets vægt helt fra de er små. Som forebyggelse mod fedme, er det klogt at lære barnet at være fysisk aktiv. Små børn vokser meget,  så her er det vigtigt at barnet får dækket alle næringsbehov gennem en sund og mættende kost. Det er lettere at forebygge fedme end at barnet senere skal igang med at tabe sig. Overvægtige børn er mere udsatte for livsstilssygdomme senere i livet.
 

Vær opmærksom på overvægt efter 3 års alderen

Næsten hvert 7. barn i Danmark er overvægtigt, og det forøger i høj grad deres risiko for at udvikle hjerte- og kredsløbssygdomme, diabetes 2, slidgigt og visse typer kræft, i forhold til deres normalvægtige kammerater.

Der er dog ingen grund til at bekymre sig om fedme hos børn under 2 år, hvis I som forældre ikke vejer for meget. Hvis den ene af jer er overvægtig, bør I fra barnets 3 års alder begynde at være opmærksomme på, at barnet får sunde, varige kostvaner og en glæde ved fysisk aktivitet, i stedet for at det arver jeres dårlige vaner.

Hvis ingen af jer er overvægtige, bør I, efter barnet er fyldt 3 år, stadig være opmærksomme på, om barnet vejer for meget i forhold til sin alder og højde. fedme fra 3 års alderen og opefter udgør nemlig en stigende risiko for, at barnet også kommer til at lide af fedme som voksen. Og ligesom hos voksne, drejer det sig hos disse børn om at sikre gode kost- og motionsvaner på lang sigt og ikke fokusere på kortvarige diæter og motionsprogrammer.
 

Hjælp dit barn til at være aktiv

Fysisk aktivitet har vist sig at være et afgørende element i både forebyggelsen og behandlingen af børnefedme. Og så tyder det på, at forhindring af inaktivitet er bedre end effekten af egentlige motionsprogrammer.

At forebygge børnefedme ved at forhindre inaktivitet går ud på at begrænse tv-kigning, computerspil og andre former for beskæftigelse, hvor barnet ikke er fysisk aktivt, samt opfordre til udendørsaktiviteter som boldspil mv. Målet er at få barnet til at opleve de fysiske aktiviteter som sjove og spændende. Her er det desuden en god idé, at I som forældre også ændrer adfærd, da barnet tager forældrene som forbillede. Det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at en god opdragelse også involverer motivering for fysisk aktivitet. Undersøgelser tyder også på, at fysisk aktivitet i barnealderen er medvirkende til at sikre en mere aktiv livsstil som voksen (WHO, 1998).
 

Forebyg fedme med sund kost

Lige så vigtigt som at være fysisk aktiv, er det, at dit barn får en sund og varieret kost, der dækker alle næringsbehov, og som giver barnet en sund mæthed, i stedet for at barnet spiser sig mæt i slik og snacks. Det er ligeledes vigtigt, at barnets sunde kostavner bliver varige vaner, så de kan følge barnet fremover. Små børn vokser meget, så her drejer forebyggelse af fedme sig oftest mere om at modvirke vægtstigning end om at barnet skal tabe sig, da den samtidige højdevækst vil sikre, at barnet på sigt bliver normalvægtigt.

Kostrådene til forebyggelse af børnefedme ligger meget tæt op ad de aktuelle generelle kostråd til befolkningen: Spar på fedtet, især det animalske, og spis rigeligt med grøntsager, frugt og kornprodukter. Sammen med en fysisk aktiv hverdag, vil dette give plads til, at der en gang imellem skejes ud med slik og sodavand - men ikke hver dag.
 
 
Download kildematerialet fra Sundhedsstyrelsen hér
http://www.sst.dk/publ/publ1999/fedme/Default.htm