Ny forskning: Proteiner gør dig slank

|
Kilde: Slankedoktor.dk
Dato: 1. august 2013
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/overvaegt_vaegttab/overvaegt_vaegttab_protein-vaegttab.jpg

Endnu et europæisk studie bekræfter, at højt indhold af protein og lavt indhold af fedt, giver det bedste vægttab. Selvom det lyder mærkeligt, så er det ikke desto mindre rigtigt, at du meget gerne må spise store mængder af magert kød og andre proteinrige fødevarer, når du skal ned i vægt.

Endnu et europæisk studie bekræfter, at højt indhold af protein og lavt indhold af fedt, giver det bedste vægttab. Selvom det lyder mærkeligt, så er det ikke desto mindre rigtigt, at du meget gerne må spise store mængder af magert kød og andre proteinrige fødevarer, når du skal ned i vægt.
- Skær ned på fedtet og de hurtige kulhydrater, og spis flere proteinrige fødevarer - så taber du dig og for lavere risiko for hjertekarsygdom, udtaler læge og professor Arne Astrup på sin officielle facebook-side. Han er en af de danske forskere, der har deltaget i det europæiske studie, der er blevet offentliggjort på PubMed.gov – US National Library of Medicine National Institutes of Health.

Læs også: Proteiner gør dig også klogere – læs mere på SlankeDoktor.dk
 

Derfor er protein så godt

Der er flere gode grunde til, at et højt indhold af protein, er den rigtige vej mod dit vægttab.

- For det første mætter protein godt og længe, og det tager noget længere tid for din krop at forbrænde det. Det ligger altså længere tid i maven. Herudover så koster det kroppen mere at forbrænde protein. Altså øger du din egen forbrænding mærkbart på et måltid, der er proteinrigt, i forhold til et måltid der er rigt på kulhydrater, forklarer diætist Lisa Bolting.

Læs også: Tab dig i hverdagen

Diætisten anbefaler, at 25 % af dine daglige kalorier komme fra protein, og måske endda lidt mere, når det handler om vægttab.

-Når du taber dig, er det væsentligt, at det er af dit fedtvæv, du reducerer. Det sikrer du ved at have et højt indhold af protein i kroppen gennem hele dagen. Hvis indholdet er lavt, så vil kroppen tære på dit muskelvæv, og du vil få en lavere grundforbrænding. Det i sig selv er ikke smart til vægttab, fastslår Lisa Bolting.
 

Her finder du proteinet

- Du finder primært proteinet i magert kød, fjerkræ, mager fisk, magre mælke- og surmælksprodukter og de vegetariske bønner, linser, kikærter og quinoa. Samtidig så giver det høje indhold af protein mulighed for at reducere det mættede fedt og det betyder altså noget positivt på forebyggelsen af hjertekarsygdomme, siger diætisten.

Læs også: Snyd er tilladt, når du skal tabe dig! Se mere på SlankeDoktor.dk