Bevar motivationen

Forfatter: Trine Brøndsted
Dato: 20. juni 2008, revideret 1. oktober 2009
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/overvaegt_vaegttab/overvaegt_vaegttab_forebyggelse_egenomsorg.jpg

Du har måske prøvet på at tabe dig før. Er gået på slankekur fuld af optimisme og stærkt motiveret. For derefter at opgive det hele efter kort tid. Man bliver langsomt overbevist om, at man ikke tabe sig, eller har en rygrad som en regnorm. Men sådan hænger det ikke sammen. Det handler om bevare motivationen. læs her hvordan du bevar motivationen

Sundhedsguiden.dk - Bevar motivationen | tabe, slankekur, vaner, vægttab
Motivation er vigtig hvis du vil
tabe dig

Du har måske prøvet på at tabe dig før. Er gået på slankekur fuld af optimisme og stærkt motiveret. For derefter at opgive det hele efter kort tid. Den slags oplevelser kan let give selvtilliden nogle knubs. Man bliver langsomt overbevist om, at man ikke tabe sig, eller har en rygrad som en regnorm. Men sådan hænger det ikke sammen. Det handler om bevare motivationen.
 

Hold fast i din motivation

Det er helt naturligt, at motivationen er stærkest i begyndelsen af dit vægttab, og heldigvis findes der visse kneb til at holde den oppe hele vejen frem til målet.

Motivationen opstår, enten fordi man vil komme væk fra noget, eller fordi der er noget, man vil opnå. Hvordan er det for dig? Vil du væk fra dit overvægtige jeg og aldrig mere være tyk – eller vil du være slank, sund og rask? Faktum er, at du har brug for at veksle mellem de to forskellige måder at motivere dig selv på.
 

Find hele tiden nye motivationsbilleder

Det er helt almindeligt, at motivationen kan vækkes af et foto eller en videofilm. Den du ser, er en person, som du hverken kan, eller vil identificere dig med. Den motivation der opstår, holder ganske længe. Men lidt efter lidt bliver du tilfreds, tøjet sidder bedre, og du bliver ikke nervøs, så snart du ser et kamera. Nu er det, at du har brug for den anden motivation – dvs. den der kommer fra ’mål billedet’: Jeg vil være slank, sund og rask.
 

Varier din kost

Når du er i gang med at tabe dig, og lægge din kost om,  kan kosten godt gå hen og blive meget ensformig. Måske har du fundet nogle opskrifter, som du ved har et lavt energiindhold, og så holder du dig til dem, for så er du på sikker grund. Eller måske har du fjernet de ingredienser fra familien yndlingsretter, som er fedende, uden at erstatte dem med noget andet, og tilbage står du med en middagsret, som har tabt smag og konsistens.
 

Prøv noget nyt i maden

Mange af os, har en række middagsretter, som vi laver i en vilkårlig rækkefølge. I løbet af 14 dage har du sikkert været igennem familiens standart repertoire. Prøv familiens yndlingsretter i nye fedtfattige variationer med ekstra krydderi og tilbehør, og prøv mindst en ny ret om ugen.  
Når du skruer ned for fedtet i din mad, er det vigtigt at skrue op for krydderierne i stedet. Hvis man er vant til den ”fede” smag, så vil mange fedtfattige produkter virke lidt tamme. Hemmeligheden ligger i krydderierne.
 

Krydderi i maden

Krydderier er andet end salt, peber, karry og andre klassikere. Man kan sagtens krydre sin mad, med chutney, karrypasta, citrongræs og meget mere. Der findes mange spændende krydderiblandinger og krydderipastaer i butikkerne. Næste gang du er ude at handle, så køb evt. et nyt krydderi med hjem og eksperimenter med det. Kun fantasien sætter grænser.