Tab dig i hverdagen

Forfatter: Trine Brøndsted
Dato: 20. juni 2008
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/overvaegt_vaegttab/overvaegt_vaegttab-tab_dig_hverdagen.jpg

Når man beslutter sig for at tabe sig, er det i de små forandringer i hverdagsrutinerne, som giver det gode resultat på vægten. Ved at lægge ekstra grøntsager på tallerkenen, gå en god lang tur med hunden hver dag og lave en sund madpakke, kan du nå langt i dit vægttab


Det er det vi spiser mellem nytår
og jul og ikke mellem jul og nytår,
som giver overvægt.

Når man beslutter sig for at tabe sig, er det i de små forandringer i hverdagsrutinerne, som giver det gode resultat på vægten. Ved at lægge ekstra grøntsager på tallerkenen, gå en god lang tur med hunden hver dag og lave en sundmadpakke, kan du nå langt i dit vægttab.
 

Flere grøntsager på tallerkenen

Når du kigger på din tallerken, bør ca. halvdelen være fyldt op med grøntsager. Ernæringsmæssigt, er der ikke forskel på friske og frosne grøntsager. Så hav altid poser  med grøntsager i fryseren, til de travle dage. Grøntsager indeholder få kalorier og meget lidt fedt, så ud over alle de øvrige gode egenskaber de har, så sikrer de, at du ikke så nemt overspiser i mere fedende mad.

Vidste du at: Grøntsager indeholder masser af vitaminer, fibre og flavonoider. Flavonoider en en fælles betegnelse for en masse stoffer, som findes i frugt og grøntsager. Fælles for flavonoiderne er, at de fungerer som antioxidanter.

Læs også: Langvarigt vægttab kræver en livsstilændring
 

Sunde madpakker til børn og voksne

En flad madpakke kan nemt blive kedelig, specielt i en skoletaske. Køb en ekstra stor madkasse, så der er plads til meget forskelligt slags mad.
 

Det gode til madpakken:

  • Et koldt kyllingelår (uden skind), små tomater, gulerødder i stave, og rugbrød hapser med fedtfattig pålæg - godt til de små.
  • Kold pasta (vælg gerne fuldkornspasta) med salat, rød peber, honningmelon og skinke/kylling i tern - et hit hos teenageren.
  • Rugbrød er rigtig sundt og godt. Det mætter godt og indeholder masser af fibre. Vælg gerne et med mange hele korn, det er godt for maven og fedtet optages ikke i kroppen.

Undgå i madpakken:

  • Mælkesnitter.
  • Små yoghurter til børn. Sukker- og fedtindholdet er ofte så højt, at det må betegnes som slik og dessert, ikke sund mad til frokost.
  • Saftevand og juice i drikkedunken. Giv vand med i stedet.
 

Det er aldrig for sent med motion

Motion er vigtig, både når man vil tabe sig og når man vil holde vægten. Motions- og Ernæringsrådet anbefaler voksne at bevæge sig 30 min. om dagen. En ekstra lang tur med hunden om eftermiddagen er en god vane, som vil hjælpe på det regnestykke. Når først hunden har tisset af, vil både du og den firbenede have godt af at sætte farten op, så pulsen kommer i vejret.
Har du små børn og svært ved at komme af sted, så sæt den mindste i en babyjogger eller lad børnene cykle ved siden af. Det er god motion for hele familien.
 

Få hjælp til dit vægttab

Få proffesionel hjælp til at tabe dig. Mange skammer sig over deres vægt, og tror, at de bare skal tage sig sammen. Men et varigt vægttab og en sundlivsstil, kræver at du skal ændre i dine vaner og rutiner og det kræve rådgivning, støtte og motivation. Deres findes foreninger, vægttabsklubber, diætister og ernæringskonsulenter, som kan hjælpe. Undersøg markedet og prøv forskellige tilbud, indtil du finder det, som passer til dig og dit liv.
 

Gode spørgsmål du bør stille dig selv, før du går i gang med et vægttabsprogram

  • Vil jeg kunne leve med dette program resten af livet?
  • Virker vægttabsløfterne realistiske?
  • Vil mine nærmeste, evt. familie, kunne spise den samme mad, og leve det samme liv som mig?
  • Hvad er mine forventninger til hvor meget jeg vil tabe mig f.eks. om ugen? – er de forventninger realistiske?