Sjov og effektiv træning i vand

Forfatter: Sanne Bartkowiak
Dato: 19. april 2007

Sommer og sol hører sammen med vand. Forskellige former for vandsport er desuden både sjov og god motion. Derfor er det oplagt at bruge badevandet til andet end at køle kroppen af i; du kan træne og forme din krop samtidig med, at du får frisk luft, har det sjovt, slapper af med gode venner og bliver brun.

Sommer og sol hører sammen med vand. Forskellige former for vandsport er desuden både sjov og god motion. Derfor er det oplagt at bruge badevandet til andet end at køle kroppen af i; du kan træne og forme din krop samtidig med, at du får frisk luft, har det sjovt, slapper af med gode venner og bliver brun.
Hvad enten du tilbringer din sommer ved stranden, poolen, det lokale friluftsbad eller svømmehallen, kan du bruge vandet til at komme i bedre form - der er masser af muligheder at vælge imellem.
 

Svømning

Svømning er én af de mest populære sportsgrene i Danmark, og selv ved helt almindelig brystsvømning forbrænder du mellem 200 og 300 kalorier pr. ½ time, afhængig af din vægt og svømmeintensitet. Brystsvømning styrker det øverste af ryg og bryst, inder- og yderlår, overarme samt anklerne. Prøv at variere længden på dine svømmetag, svøm med håndplader eller svøm om kap med en ven.
 

Vandaerobic

Vandaerobic er en meget effektiv form for vandsport, der øger fedtforbrændingen, er god konditionstræning og samtidig bygger din muskelmasse op. I vandet føles din krop lettere, hvilket betyder, at du kan give dig ekstra meget uden at føle dig udmattet bagefter - vandet bærer noget af din vægt, og derfor skånes dine muskler og led. En del motionscentre tilbyder vandaerobic, som også er meget velegnet til gravide.
 

Vandpolo

Er du til boldspil, så prøv vandpolo - det er en sport med fart på og minder meget om håndbold. To hold spiller mod hinanden, og det gælder om at få bolden i modstanderens mål. Vandpolo giver dig både konditionstræning og styrker musklerne i især ben, overkrop og arme, når du skyder dig op af vandet for at score et mål.

Andre sjove og udfordrende former for vandsport er kajakpolo, windsurfing, sejlads, dykning, roning og kitesurfing. Alle kræver dog både instruktion og en del udstyr. At få mere motion, når du er ved vandet, kan også gøres helt enkelt ved at tage et sæt strandtennis eller en bold med, og spille i vandkanten eller længere ude, hvis der skal mere modstand på benene.
 

Samlet set er der masser af fordele ved at træne i vand:

  • Bevægelsesfrihed - opdriften fra vandet understøtter kroppen og gør belastningen på leddene mindre.
  • Styrke- og konditionstræning - pga. vandets massefylde opnås modstand ved alle bevægelser alene fra vandet.
  • Kredsløbsforbedrende - trykket i vandet påvirker kredsløbet og øger blodgennemstrømningen i hjerte og lunger.
  • Afspænding og smertelindring af muskler og led (gælder, hvis der er tale om opvarmet vand).
  • Frisk luft, sol, velvære og samvær med venner, hvis I er flere, der følges ad.
  • Hvis du benytter stranden til vandsport, er det gratis, og ellers er det sjældent dyrt at tage en tur i svømmehallen.
God sommer i vandet!