JS er her:
 
 
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
Temaer
Symptomguiden
Test dig selv
Alle Nyheder
Find Behandler

Sjov og effektiv træning i vand

Forfatter:Sanne Bartkowiak
Dato:19. april 2007

   
 Sommer og sol hører sammen med vand. Forskellige former for vandsport er desuden både sjov og god motion. Derfor er det oplagt at bruge badevandet til andet end at køle kroppen af i; du kan træne og forme din krop samtidig med, at du får frisk luft, har det sjovt, slapper af med gode venner og bliver brun.
  Mest læste artikel
 
  
Sommer og sol hører sammen med vand. Forskellige former for vandsport er desuden både sjov og god motion. Derfor er det oplagt at bruge badevandet til andet end at køle kroppen af i; du kan træne og forme din krop samtidig med, at du får frisk luft, har det sjovt, slapper af med gode venner og bliver brun.
Hvad enten du tilbringer din sommer ved stranden, poolen, det lokale friluftsbad eller svømmehallen, kan du bruge vandet til at komme i bedre form - der er masser af muligheder at vælge imellem.
 

Svømning

Svømning er én af de mest populære sportsgrene i Danmark, og selv ved helt almindelig brystsvømning forbrænder du mellem 200 og 300 kalorier pr. ½ time, afhængig af din vægt og svømmeintensitet. Brystsvømning styrker det øverste af ryg og bryst, inder- og yderlår, overarme samt anklerne. Prøv at variere længden på dine svømmetag, svøm med håndplader eller svøm om kap med en ven.
 

Vandaerobic

Vandaerobic er en meget effektiv form for vandsport, der øger fedtforbrændingen, er god konditionstræning og samtidig bygger din muskelmasse op. I vandet føles din krop lettere, hvilket betyder, at du kan give dig ekstra meget uden at føle dig udmattet bagefter - vandet bærer noget af din vægt, og derfor skånes dine muskler og led. En del motionscentre tilbyder vandaerobic, som også er meget velegnet til gravide.
 

Vandpolo

Er du til boldspil, så prøv vandpolo - det er en sport med fart på og minder meget om håndbold. To hold spiller mod hinanden, og det gælder om at få bolden i modstanderens mål. Vandpolo giver dig både konditionstræning og styrker musklerne i især ben, overkrop og arme, når du skyder dig op af vandet for at score et mål.

Andre sjove og udfordrende former for vandsport er kajakpolo, windsurfing, sejlads, dykning, roning og kitesurfing. Alle kræver dog både instruktion og en del udstyr. At få mere motion, når du er ved vandet, kan også gøres helt enkelt ved at tage et sæt strandtennis eller en bold med, og spille i vandkanten eller længere ude, hvis der skal mere modstand på benene.
 

Samlet set er der masser af fordele ved at træne i vand:

  • Bevægelsesfrihed - opdriften fra vandet understøtter kroppen og gør belastningen på leddene mindre.
  • Styrke- og konditionstræning - pga. vandets massefylde opnås modstand ved alle bevægelser alene fra vandet.
  • Kredsløbsforbedrende - trykket i vandet påvirker kredsløbet og øger blodgennemstrømningen i hjerte og lunger.
  • Afspænding og smertelindring af muskler og led (gælder, hvis der er tale om opvarmet vand).
  • Frisk luft, sol, velvære og samvær med venner, hvis I er flere, der følges ad.
  • Hvis du benytter stranden til vandsport, er det gratis, og ellers er det sjældent dyrt at tage en tur i svømmehallen.
God sommer i vandet!

 

 
 
 
Søg efter behandler indenfor motion på i samarbejde med Sundhedsguiden.dk
Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

5 gode rygøvelser
Gå eller løb
Motion styrker immunforsvaret
Sportsskader
10.000 skridt om dagen - så er du godt på vej...
Bækkenbunden - bundproppen i kropsstammen
Den intelligente arbejdsplads
Den intelligente krop på job
En sund vejrtrækning skaber fysisk balance
Form din krop - fordel dine kilo bedre
Hvad ved vi om trænings indvirkning på problemer med ryggen
Hvordan træner jeg bedst min ryg
Motionsguide
Motion er din egen humørmedicin
Om motion og forskellige motionsformer
Sjov og effektiv træning i vand
Skift arbejdsstilling ofte
Stress og motion – find balancen
Sådan kan du bevæge dig mere i hverdagen
Vintermotion
øvelser for fingerne
øvelser for håndleddet
Kom i form
Motion på recept - Motionsmanualen

Dagens nyhed

Kan fremtidens kræftscreening klares med én blodprøve?

Læs her 

Symptom tjekker
Prøv vores symptomguide og få et forslag til en diagnose.                               Læs her 

Temaer


Astma

 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2014 - www.sundhedsguiden.dk

SignUp PopUp