JS er her:
 
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
Temaer
Symptomguiden
Test dig selv
Alle Nyheder
Find Behandler

Motionsguide

Forfatter:Sanne Bartkowiak
Dato:27. december 2011

   
 Dyrker du regelmæssig motion? Hvis ikke, så læs med nedenfor og bliv inspireret til at komme i gang med lige netop den motionsform, som passer til dig. Motion gavner både din fysiske og psykiske sundhed, og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle voksne bevæger sig mindst 30 minutter hver dag og minimum 10. minutter af gangen.
  Mest læste artikel
 
  
Dyrker du regelmæssig motion? Hvis ikke, så læs med nedenfor og bliv inspireret til at komme i gang med lige netop den motionsform, som passer til dig. Motion gavner både din fysiske og psykiske sundhed, og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle voksne bevæger sig mindst 30 minutter hver dag og minimum 10. minutter af gangen.
Der findes et utal af motionsformer vælge imellem, hvis du gerne vil i gang med at dyrke mere motion. Men hvordan vælger du rigtigt?
 

Hvad og hvor?

Før du melder dig til en sportsgren eller køber et medlemskab i et motionscenter, bør du overveje følgende:
  • Skal det være en holdsport, hvor du også får socialt samvær, eller er du mere til individuelle sportsgrene?

    - Vælg fx fodbold, håndbold, volley- eller basket-ball, hvis du ønsker at være en del af et hold. Vælg løb, kajakroning, landevejscykling eller svømning, hvis du ønsker en solosport.
     
  • Skal din motionsform primært kunne dyrkes indendørs, eller vil du hellere kombinere motion med udendørsoplevelser?

    - Vælg styrketræning, fitness, badminton og bordtennis som indendørssport. Cykling/mountain bike, løb, power walking, golf og sejlsport giver dig både motion og frisk luft på én gang.
     
  • Har du lyst til at lytte til musik, mens du er aktiv, eller foretrækker du ro?

    - Vælg dans, step, hip hop, pump, spinning og få musik i ørerne samtidig. Løb, svømning, ridning, boldspil og dykning dyrkes ofte uden musik.
 

Hvad vil du opnå?

Du bør også tænke over, hvad du ønsker at få ud af motionen:
  • Trænger du til at få brændt nogle kalorier af og samtidig forbedre din kondition?

    - Vælg spinning, løb, squash, pump eller rulleskøjteløb.
     
  • Vil du gerne forbedre din balance, smidighed og motorik?

    - Vælg gymnastik, klatring, yoga, tai chi, eller judo.
     
  • Eller ønsker du at stresse af og finde indre ro?

    - Vælg yoga, aikido, kendo, bueskydning eller gå en tur jævnligt.
 

Hvad passer til din personlighed?

Prøv også at tænke over, hvordan dit temperament og din mentale tilstand almindeligvis er:
  • Vælg blid motion som yoga og dyrk den regelmæssigt, hvis du er nervøst anlagt, ofte har humørsvingninger, husker dårligt og altid finder på nye tiltag/er kreativ.
     
  • Vælg moderat motion som svømning, jogging eller en form for holdsport, hvis du er en person, der let bliver irritabel, er organiseret og med tendens til perfektionisme.
     
  • Vælg energisk og udholdenhedskrævende motion som løb, power yoga, atletik og springgymnastik, hvis du er en meget stabil person med tendens til at blive sløv, når du ikke holder dig selv i gang.
Rigtig god fornøjelse!

 

 
 
 
Søg efter behandler indenfor motion på i samarbejde med Sundhedsguiden.dk
Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

5 gode rygøvelser
Gå eller løb
Motion styrker immunforsvaret
Sportsskader
10.000 skridt om dagen - så er du godt på vej...
Bækkenbunden - bundproppen i kropsstammen
Den intelligente arbejdsplads
Den intelligente krop på job
En sund vejrtrækning skaber fysisk balance
Form din krop - fordel dine kilo bedre
Hvad ved vi om trænings indvirkning på problemer med ryggen
Hvordan træner jeg bedst min ryg
Motionsguide
Motion er din egen humørmedicin
Om motion og forskellige motionsformer
Sjov og effektiv træning i vand
Skift arbejdsstilling ofte
Stress og motion – find balancen
Sådan kan du bevæge dig mere i hverdagen
Vintermotion
øvelser for fingerne
øvelser for håndleddet
Kom i form
Motion på recept - Motionsmanualen

Dagens nyhed

Sorg kan have en konsekvens for immunforsvaret hos ældre.

 

 

Læs her 


Symptom tjekker
Prøv vores symptomguide og få et forslag til en diagnose.

Læs her 

Temaer


Astma
 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2014 - www.sundhedsguiden.dk

SignUp PopUp